کد خبر:7511
پ
kholase

نگاهی به کتاب خلاصة الاشعار و زبدة الافکار (بخش شیراز و نواحی آن)

کتاب خلاصة الاشعار یکی از مفصل ترین و جامع ترین و پرمحتواترین تذکره های شعرای فارسی است.

میراث مکتوب – کتاب خلاصة الاشعار یکی از مفصل ترین و جامع ترین و پرمحتواترین تذکره های شعرای فارسی است که میرتقی الدین محمد حسینی کاشانی از سادات کاشان (متولد 956 و متوفی حدود 1024 ق)، معروف به میر تذکره و متخلص به «ذکری » تألیف آن را در سال 975 در نوزده سالگی آغاز کرده و ظرف مدت حداقل 42 سال با اصلاح و تکمیل آن و با پشتکار و همت بی نظیر آن را در سال 1017 ق به پایان برده است.

و این تاریخ اخیر را خودش به حساب ابجد در آخر قطعه ای که به مناسبت زیارت دوم خود از مشهد سروده است به صورت «دوم زیارت مشهد» ذکر کرده است. البته قرائن نشان می دهد که بعد از این تاریخ هم مطالبی بدان افزوده است، گرچه در مجلد ششم آن تصریح کرده است که در سال 1016 دیگر در تذکره نویسی را به علت ضعف بنیه بسته و دیگر نامی بدان ذیلی بر کتاب نمی افزاید اما گویا این توبۀ خود را شکسته و بعدا خود افزوده و اشعار 206 شاعر دیگر را که بعد از «خاتمۀ» کتاب یافته است بدون شرح حال آنها در آن آورده است و نیز در یکی از نسخه ها، بیست شاعر دیگر را هم به خاتمه افزوده است.

متن کامل این مقاله نوشتۀ مصطفی ذاکری که در تازه ترین شمارۀ دوماهنامۀ گزارش میراث (دوماهنامۀ تخصصی اطلاع رسانی در حوزۀ نقد و تصحیح متون، نسخه شناسی و ایران شناسی – دورۀ دوم، سال هشتم، شمارۀ سوم و چهارم مرداد – آبان 1393) منتشر شده است اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612