کد خبر:14496
پ
1653919_517_0

نگاهی به نسخه‌برگردان خمسه نظامی شاه طهماسب

نسخه‌برگردان خمسه نظامی شاه طهماسبی، به تازگی توسط فرهنگستان هنر چاپ، رونمایی و منتشر شده است.

میراث مکتوب- کتاب خمسه نظامی شاه طهماسبی اثر شاه محمود نیشابوری (زرین قلم) بهترین خطاط سلطنتی شاه طهماسب صفوی است که توسط اساتید خطاطی و نگارگری ایران، از جمله میرک اصفهانی، میرزا علی، میرسید علی، مظفر علی و محمد زمان صفحه‌آرایی شده است.

یکی از نفیس‌ترین نسخ خطی ایران و یکی از برجسته‌ترین آثار در تاریخ هنر کتابت و نگارگری ایران محسوب می‌‍شود. این نسخه که به طور کامل شامل هر پنج مثنوی نظامی گنجوی می‌شود دارای 810 صفحه، 80۰ نوع تشعیر و ۱۷ نگاره، از جمله نگارۀ معروف معراج پیامبر (ص) اثر سلطان محمد است که در نوع خود بی‌نظیر است.

تاریخ تدوین این نسخه 946 قمری است و یکی از ویژگی‌های چشمگیر آن تشعیرهای منحصر به فرد و تزئین حاشیه‌های صفحات با نقوش گیاهی و حیوانی طلاکوبی شده است که سابقه‌ای طولانی در تاریخ هنر ایران دارد و در این کتاب به اوج رسیده است.

نسخه‌برگردان (فاکسیمیله) این اثر که در کتابخانۀ بریتانیا نگهداری می‌شود، به تازگی توسط فرهنگستان هنر رونمایی و منتشر شده است.

علیرضا هاشمی‌نژاد در مقالۀ کوتاهی که با عنوان «نگاهی به نسخه‌برگردان خمسه نظامی شاه طهماسب» نوشته ضمن تقدیر از مسئولان فرهنگستان هنر و اشاراتی کوتاه به چند و چون چاپ این کتاب، به بررسی و نقد مقالاتی که به صورت ضمیمه و برای معرفی خمسه شاه طهماسبی منتشر شده پرداخته است.

در این یادداشت به طور مشخص مقالات دکتر رجبی، دکتر حسینی و آقای کاووسی مد نظر و مورد نقد قرار گرفته است.

برای خواندن متن کامل مقاله کلیک کنید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612