کد خبر:9056
پ
فاقد تصویر شاخص

نگاهی به دو تذکره شعر از اسرار علیشاه تبریزی

محمدکاظم بن محمد اسرار تبریزی (1265. 1315 ق) ، از عرفا و شعرای دورۀ قاجار است که در باب تذکره نویسی آثار قابل توجهی از خود به یادگار گذاشته است.

میراث مکتوب – محمدکاظم بن محمد اسرار تبریزی (1265. 1315 ق) ، از عرفا و شعرای دورۀ قاجار است که در باب تذکره نویسی آثار قابل توجهی از خود به یادگار گذاشته است. حدیقة الشعرا و بهجة الشعرا وی دربردارندۀ شعر مرثیه سرایان و طنزپردازان دیار آذربایجان است که به ترکی و فارسی شعر سروده اند؛ در این میان بیست شاعر فارس زبان نیز در حدیقة الشعراء معرفی شده است. نویسندگان و ادیبان نامداری علی رغم وجود نسخ خطی این آثار، متأسفانه به علت عدم تفحص و جستجوی نسخه شناسانه و رؤیت نسخه های خطی این دو اثر، مطالب نادرستی دربارۀ این آثار نگاشته اند. خوشبختانه در سال های اخیر، چندین اثر از اسرار علیشاه تبریزی به چاپ رسیده که حدیقة الشعرا نیز در شمار این آثار می باشد. دکتر حسین محمدزادۀ صدیق این تذکره را تصحیح و منتشر کرده است. مقالۀ حاضر ، حاوی گزارشی از وضعیت تصحیح متون مربوط به آذربایجان و زبان ترکی، زندگی و آثار و اسرار علیشاه تبریزی، معرفی حدیقة الشعرا و بهجة الشعرا و همچنین بررسی و نقد تصحیحی حدیقة الشعراست.

متن کامل این مقاله که در تازه ترین شمارۀ فصلنامۀ نقد کتاب میراث، سال دوم، شمارۀ 6 و 7، تابستان و پاییز 1394 منتشر شده است اینجا بخوانید.  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612