کد خبر:41147
پ
-5785059268695802437_121-2

نقش نخبگان ایرانی در شکوفایی تمدن عثمانی

میراث مکتوب- حکومت عثمانی، حامی نخبگانی بود که بتوانند یاریگر آنان در پیشبرد اهداف و رفع نیازها و کاستی‌ها باشند. در دورۀ سلیم اول و سلیمان قانونی، با توجه به ظهور صفویان و شیوۀ قدرت‌یابی سلطان سلیم اول، اهمیت کسب مشروعیت حکومتی برجسته‌تر شد. همچنین، حکومت عثمانی برای تثبیت خود به‌عنوان قدرتمندترین حکومت مسلمان و […]

میراث مکتوب- حکومت عثمانی، حامی نخبگانی بود که بتوانند یاریگر آنان در پیشبرد اهداف و رفع نیازها و کاستی‌ها باشند. در دورۀ سلیم اول و سلیمان قانونی، با توجه به ظهور صفویان و شیوۀ قدرت‌یابی سلطان سلیم اول، اهمیت کسب مشروعیت حکومتی برجسته‌تر شد. همچنین، حکومت عثمانی برای تثبیت خود به‌عنوان قدرتمندترین حکومت مسلمان و مدافع اصلی اسلام، در پی قدرت‌دهی به نیروهای مدرسی و مذهبی و افزایش شکوه درباری، اداری و نظامی در برابر دیگر قدرت‌های مسلمان و سرانجام ایجاد دوره‌ای از شکوه و احتشام بود. از این‌رو، از نخبگانی که می‌توانستند در رفع این نیازها و کاستی‌ها و تقویت حکومت عثمانی در زمینه‌های مختلف تمدنی (نظیر: عرصۀ هنر و معماری، شعر و ادب، تاریخ‌نگاری، تشکیلات حکومت‌داری و ساختار مذهبی و آموزشی) یاری‌رسان باشند، حمایت می‌کرد.

مدعای اصلی پژوهش حاضر این است که در کنار عوامل مختلف دیگر، نخبگان ایرانی حاضر در قلمرو عثمانی در دورۀ سلیم اول و سلیمان قانونی، یکی از متغیرهای مهم و مؤثر در اقتدارافزایی عثمانیان، شکوفایی تمدن عثمانی در این عصر و ظهور دورۀ اوج تمدن عثمانی بودند و در جهش تمدنی حکومت عثمانی، نسبت به دوره‌های پیشین نقش مهمی ایفا کردند.

کتاب «نقش نخبگان ایرانی در شکوفایی تمدن عثمانی» تألیف طاهر بابائی، در 244 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد چاپ و منتشر شده است.

گفتنی است پیش از این نیز از طاهر بابائی تصحیح کتاب «غزوات سلطان سلیم» حاوی گزارش قاضی‌زادۀ اردبیلی (درگذشتۀ ۹۳۰ ه.ق) از فتح مصر و شام به دست سلطان سلیم اوّل عثمانی از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612