کد خبر:6100
پ
فاقد تصویر شاخص

نقد و بررسی نسخه شناختی آثار جلال الدین دوانی دربارۀ شعر حافظ

در غالب آثار متأخران در عنوان و تعداد آثار دوانی دربارۀ حافظ اشتباهاتی دیده می شود و در هیچ یک از آنها به نقد و بررسی نسخه شناسانۀ آثار دوانی دربارۀ حافظ نپرداخته اند.

میراث مکتوب – در غالب آثار متأخران در عنوان و تعداد آثار دوانی دربارۀ حافظ اشتباهاتی دیده می شود و در هیچ یک از آنها به نقد و بررسی نسخه شناسانۀ آثار دوانی دربارۀ حافظ نپرداخته اند. در این مقاله از طریق مقایسه و تطبیق آغاز و انجام هشت اثر دوانی و همچنین شواهد درون متنی، روشن شده است که رساله های پنجم تا هشتم آثار جدیدی از دوانی نیستند.


به بیان دقیق تر آثار 5، 6 و 7 حاوی همان محتوای رسالۀ 1 است و در واقع عدم نامگذاری دوانی بر شرح غزل «در همه دیر مغان نیست چو من شیدایی » موجب گردیده است که فهرست نویسان و محققان نامهای مختلفی برای این شرح برگزینند. اثر 8 نیز مجموعه ای است شامل مطالب مختلف و از جمله رسالۀ 3. ما در این پژوهش به منظور نقد و بررسی نسخه شناختی آثار هشتگانۀ مذکور، آغاز و انجام نسخ مختلف این آثار را با رساله های چاپی در کتاب نقد نیازی سنجیده و بعضاً به محتوای رساله های چاپی در این کتاب استناد جسته ایم.


متن کامل این مقاله نوشتۀ ولی الله شرف و سید جواد مرتضایی را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612