کد خبر:6055
پ
فاقد تصویر شاخص

نقد و بررسی «تاریخ هرودوت»

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ هرودوت» از سوی کارگروه تاریخ و باستانشناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری نشر کتاب پارسه برگزار می‌شود.

میراث مکتوب – نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ هرودوت» از سوی کارگروه تاریخ و باستانشناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری نشر کتاب پارسه برگزار می‌شود.


در این نشست کامران فانی (نویسنده و نسخه ‌پژوه ایران)، حکمت‌الله ملاصالحی (پایه‌گذار دانش فلسفه باستانشناسی در ایران و عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی)، مهرداد ملک‌ زاده (باستانشناس، نویسنده و منتقد کتاب) و اسماعیل سنگاری (عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و مترجم کتاب) حضور دارند و دربارۀ این کتاب به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.


کتاب تاریخ هرودوت (مادها و هخامنشیان تا فرجام کوروش کبیر) با ترجمۀ اسماعیل سنگاری از مجموعه هزاره‌های دنیای باستان منتشر شده است و برگزیده‌ترین آثار پژوهشگران، محققان و ایرانشناسان داخلی و خارجی را در حوزۀ مطالعات تاریخ و تمدن ایران باستان و دیگر سرزمین‌ها شامل می‌شود.


تاریخ هرودوت، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی یونان در حوزه پژوهش‌های تاریخ ماد و تاریخ نخستین پادشاهان هخامنشی است که از دیرباز در کانون توجه دانشمندان و محققان بوده است. این اثر از زبان یونانی کهن به بیشتر زبان‌های دنیا و از سده نوزدهم میلادی به بعد، به تمام زبان‌های اروپایی ترجمه شده است.


نخستین ترجمه فارسی تاریخ هرودوت، اثری است به چاپ سنگی که زیر نظر محمدحسن خان اعتماد السلطنه، وزیر انطباعات دولت ناصری، به اختصار انجام گرفت و سپس مشیرالدوله پیرنیا در کتاب «تاریخ ایران باستان» بخش‌هایی از آن را ترجمه کرد.


این نشست چهارشنبه (پنجم آذر) ساعت 16 تا 18 در خانۀ اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات الهی (ویلا)، نبش ورشو برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است.


منبع: کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612