کد خبر:6009
پ
فاقد تصویر شاخص

نقد و بررسي كتاب «بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه»

نقد و بررسی كتاب «بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه» دوازدهمين نشست از سلسله نشست‌هاي خانه نقد موسسه خانۀ کتاب است که دوشنبه 19 آبان‌ماه برگزار مي‌شود.

میراث مکتوب – نقد و بررسی كتاب «بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه» دوازدهمين نشست از سلسله نشست‌هاي خانه نقد موسسه خانۀ کتاب است که دوشنبه 19 آبان‌ماه برگزار مي‌شود.


اين نشست با حضور دكتر محمد باراني، نويسنده كتاب، دكتر علي بهراميان، مدير اسناد مركز دائرة المعارف اسلامي و محمدهادي گرامي، پژوهشگر مركز تحقيقات دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.


دربارۀ کتاب بررسي تاريخي تعامل فكري و سياسي اماميه


نويسنده در این اثر تلاش کرده است تأثيرگذاري و تأثيرپذيري اماميه از سه فرقۀ فوق را تبيين كند. گرچه برخي مباحث فكري رنگ كلامي دارد اما تلاش بر آن است تا مسايل مورد نظر از منظر تاريخي و با ذكر شواهد تاريخي به بحث گذارده شود. همچنين تعامل مورد نظر، دربردارنده تعامل (همگرايي) و تقابل (واگرايي) بين آنان است. اماميه به عنوان محور اصلي پژوهش با رويكردي اعتدالي در صحنه انديشه ‌هاي اعتقادي و سياسي ظاهر شد و در برابر آن، معتزله با رويكرد عقلاني، روشنگري و دوري گزيدن از محوريت سنت؛ حنابله با رويكرد سنت‌گرايي و پرهيز از عقل محوري و هر گونه اجتهاد و روشنگري در امر دين و در نهايت اشاعره به عنوان واكنشي در برابر اعتزال و براي جلوگيري از افراط و تفريط معتزله و حنابله، به انديشه‌ هاي اعتدالي روي آورده و محور تفسير دين را سنت دانسته و توجه به عقل را نيز ضروري پنداشتند.


نقد و بررسی این کتاب دوشنبه 19 آبان ماه از ساعت 16 تا 18 در سراي اهل قلم موسسه خانه کتاب به نشاني خيابان انقلاب، نرسيده به چهارراه وليعصر، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، پلاك دو برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612