کد خبر:12567
پ
1397072510433967815676054

نقد دکتر عیدگاه بر چاپ جدید «حدیقةالحقیقه» سنایی

در جریان پنجمین نشست علمی کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، دکتر وحید عیدگاه به بررسی و نقد چاپ جدید «حدیقةالحقیقه» پرداخت.

میراث مکتوب – در جریان پنجمین نشست علمی کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، دکتر وحید عیدگاه، مدرّس و عضو گروه زبان و ادبیات فارسی به بررسی و نقد چاپ جدید «حدیقةالحقیقه» سنایی غزنوی پرداخت.

این نشست که صبح چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ در تالار کمال دانشکدۀ ادبیات برگزار شد، با حضور برخی اعضای محترم گروه فارسی، دانشجویانی از گروه ادبیات و تنی چند از پژوهشگران و استادان مراکز ادبی و فرهنگی دیگر همراه بود.

دکتر عیدگاه در این نشست، ابتدا پیشینۀ تصحیح حدیقةالحقیقه و چاپ‌های اصلی آن را برای مخاطبان شرح داد. سپس به چاپ جدیدی که به تازگی توسط انتشارات سخن و به تصحیح دکتر یاحقی و دکتر زرقانی، در دو جلد روانۀ بازار شده پرداخت و نکاتی در اهمیت و همچنین نقد آن بیان کرد.

دکتر وحید عیدگاه در این ارتباط بیان داشت: چاپ جدید حدیقةالحقیقه به تصحیح دکتر یاحقی و دکتر زرقانی، پس از چاپ خانم دکتر حسینی که عرضه‌کنندۀ صورت ملخّص (گزیده‌ای کهن) از حدیقه بر اساس چند نسخۀ سدۀ ششمی و بسیار نفیس و عتیق از حدود بیش از پنج‌هزار بیت از اثر است، به عرضه متن کامل و غیرملخّص اثر می‌پردازد و در این راه، دو نسخه قدیمی سده هفتمی را برای نخستین بار به خدمت می‌گیرد که مرحوم استاد مدرس رضوی آن‌ها را در اختیار نداشته است. این دو نکته، چیزی است که مراجعه به این چاپ را به هر حال ضرورت می‌بخشد. زیرا هر چند در جای جای اثر بدخوانی‌های عجیب دیده می‌شود، اما ما اکنون به واسطه این چاپ، از نسخه‌بدل‌ها و دیگرسانی‌های دو نسخه کامل و قدیمی حدیقه اطلاع حاصل می‌کنیم.

 در ادامه این نشست دکتر وحید عیدگاه همچنین مهمترین انتقادات خود از چاپ حاضر را در چند بخش به شرح ذیل عنوان کرد:

اشکالات موجود در ساحت معنایی و وزنی برخی ابیات،

بدخوانی‌های فراوانی که در تصحیح شماری کلمات و ترکیب‌ها روی داده،

برخی اشکالات عجیب در نظام قافیه بیت‌ها (از چند گونه)،

سهوهای عجیب و دانه‌درشت تایپی (که در خور چنین چاپی در این سطح نیست)

و همچنین انواع تصحیف‌های حل‌نشده و مشکل‌ساز

لازم به ذکر است در مهرماه امسال تصحیح جدیدی از «حدیقةالحقیقه» اثر ارزشمند سنایی، به کوشش محمدجعفر یاحقی استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد و سیدمهدی زرقانی از سوی نشر سخن روانه بازار کتاب شد و این کتاب در حال حاضر در دسترش علاقه‌مندان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612