کد خبر:13012
پ
فاقد تصویر شاخص

نشست «تاریخچه نورس» برگزار می‌شود

گروه تاریخ دانشگاه تهران در نشستی به بررسی «تاریخچه نورس» اثر عبدالرزاق نورس افندی می‌پردازد.

میراث مکتوب- در طول حکمرانی دویست و اندی سالۀ صفویان، میان دو دولت ایران و عثمانی جنگ‌های متعددی روی داد. یکی از آخرین نبردها بعد از فروپاشی صفویه، نبرد بر سر ایراوان بود. هفت سال بعد از تصرف ایروان از سوی عارفی احمد پاشا، شاه طهماسب دوم با سپاهی فراوان در 1731م/1143ق. به این شهر لشکرکشی کرد. وی با وجود محاصرۀ شهر، در نهایت مغلوب سپاه عثمانی به فرماندهی حکیم اوغلو علی‌پاشا شد و با قبول شکست عقب‌نشینی کرد.

در این نبرد عبدالرزاق نورس افندی که وظیفۀ اصلی و نخست او در همراهی اردوی عثمانی منشی‌گری بوده، در جبهه و پشت جبهه حضور داشته و مشاهدات خود از رویارویی نظامی دو اردوی عثمانی و صفوی و نیز نتایج آن را با جزئیات به رشتۀ تحریر در آورده است.

عبدالرزاق نورس افندی که یک شاعر و نویسندۀ معروف سدۀ 12 ه. عثمانی به حساب می‌آید پس از صدراعظمی علی‌پاشا به مناصب مختلفی همچون مدرسی و قضاوت دست یافت.

تک‌نگاری نورس دربارۀ نبرد ایروان که اثری ارزشمند برای آگاهی از تاریخ روابط ایران و عثمانی در سال‌های مقارن بر افتادن صفویان، تاریخ قفقاز و ایروان و نیز تاریخ جنگ‌های ایران و عثمانی است توسط دکتر نصرالله صالحی به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

گروه تاریخ دانشگاه تهران نیز بر آن است در نشستی، در قالب مطالعات قفقاز و روابط ایران و عثمانی، به بررسی «تاریخچه نورس» بپردازد.

این نشست با حضور دکتر منصور صفت‌گل، دکتر نصرالله صالحی (مترجم کتاب)، دکتر سیدسعید میرمحمدصادق و دکتر گودرز رشتیانی برگزار خواهد شد.

نشست «تاریخچه نورس» ساعت 14 روز دوشنبه 3 تیرماه 1398 در تالار استاد عباس اقبال آشتیانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612