کد خبر:6003
پ
فاقد تصویر شاخص

نشريه نسخه‌های خطی شرقی در گام شصت و دوم

مجلۀ تخصصي نسخه‌هاي خطي شرقي به ابتکار گروهي از شرق شناسان شهر سنت پترزبورگ در روسيه، فعاليت خويش را از سال 1995 در حوزه تخصصي نسخ خطي شرقي، آغاز نموده است.

میراث مکتوب – مجلۀ تخصصي نسخه‌هاي خطي شرقي به ابتکار گروهي از شرق شناسان شهر سنت پترزبورگ در روسيه، فعاليت خويش را از سال 1995 در حوزه تخصصي نسخ خطي شرقي، آغاز نموده است. اين نشريه در حال حاضر با همکاري سه نهاد، يعني موزه بزرگ مردم‌شناسي و مردم‌نگاري «پيتر»،فرهنگستان علوم روسيه و موزه ارميتاژ منتشر مي‌گردد. بنابر نوشته سر ويراستار (دکتر رضوان) اين اولين و تنها مجله بين المللي کاملا تخصصي در حوزه نسخه‌هاي خطي شرقي است که به مسائل متن شناسي شرقي، نسخه شناسي تطبيقي، ونوشته‌هاي باستاني اختصاص دارد. ويژگي مقالات اين نشريه اين است که آنها از سوي محققان و دانشمندان آشنا با منابع زبان‌هاي شرقي و حفظ نسخ خطي نگارش يافته و عمدۀ آنان، در مجموعه‌هاي غني و مشهور،  در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و آرشيوهاي کشورهاي مختلف، اشتغال بکار دارند.



 بايد افزود که اين نشريۀ علمي، در قالب فصلنامه (از سال 2007 دو فصلنامه)، به زبان انگليسي در 72 صفحه، زير نظر شوراي سردبيري، از سوي ناشر تيزا در شهر سنت پترزبورگ منتشر مي‌گردد و با قيمت بين المللي يکصد دلار در گستره جهاني توزيع مي‌گردد؛ بايد دانست که در کنار زبان انگليسي، اين نشريه، تاکنون مقالاتي را نيز به زبان‌هاي لاتيني مانند آلماني و فرانسوي و اسلاوي مانند روسي، منتشر نموده است. اين نشريه از سال 1995 تاکنون (2013)، 55 شماره منتشر شده  و آخرين شماره آن نيز تا هنگام تنظيم اين نوشتار کوتاه، سال 16، شماره اول چاپ ژوئن 2010 بوده است و گويا به جهت مشکلات مادي ناشي از رکود اقتصادي در اروپا پس از آن شماره ‌اي منتشر نشده است.


ترجمۀ فارسي برخي از مقالات اين نشريه وزين و ارزنده، به دانشجويان و محققان جوان توصيه مي‌گردد. براي اين امر و تسهيل در مراجعه، در ذيل فهرست و گزارشي از مقالات مربوط به مطالات اسلامي و ايران شناسي، به زبان اصلي ارائه گرديده است. تمامي شماره‌هاي اين نشريه گرانسنگ در کتابخانه آيت‌الله العظمي مرعشي نجفي (ره) موجود است.


برای دیدن شماره های این نشریه اینجا کلیک کنید.


منبع: بساتین


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612