کد خبر:16700
پ
DAA9D8AAD8A7D8A8D8AED8A7D986D98720D8A2D8B3D8AAD8A7D98620D982D8AFD8B3

نسخۀ خطی به دست‌خط صائب تبریزی در گنجینۀ رضوی

در میان نسخه‌های خطی آثار صائب تبریزی در گنجینۀ رضوی، نسخه‌ای به دست‌خط شاعر وجود دارد که از آثار ویژۀ این مجموعه است.

میراث مکتوب- سیدمحمدرضا فاضل ‌هاشمی، مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از وجود مجموعۀ نسخ خطی از آثار صائب تبریزی شاعر قرن 11 هجری قمری در این مرکز خبر داد و گفت: این آثار شامل کلیات، دیوان اشعار، غزل‌ها، برگزیدۀ غزلیات و شرح غزل‌های صائب است.

فاضل ‌هاشمی با بیان اینکه برخی از این آثار در قرن 11 و هم‌زمان با دورۀ حیات شاعر کتابت شده، تصریح کرد: در این مجموعه وجود نسخه‌ای که کارشناسان خط آن را به صائب نسبت می‌دهند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی به معرفی این نسخه پرداخت و اظهار کرد: این اثر شامل غزلیات و قطعات به خط نستعلیق خوش 17سطری در متن است و همچنین تعداد زیادی از غزلیات نیز در حواشی صفحات به خط نستعلیق شکسته کتابت شده است. او افزود: این نسخه دارای کاغذ نخودی است، جداول اوراق به زر تحریردار و لاجورد است و صفحۀ اول آن وصالی شده است.

فاضل هاشمی به برخی دیگر از نفایس این مجموعه اشاره کرد و گفت: قصائد صائب به خط نستعلیق 16سطری، کاغذ نخودی و جلد مقوا با عطف و گوشۀ تیماج به تاریخ کتابت 1076 هجری قمری از نسخ فوق‌العاده نفیس است.

او همچنین از دو نسخه دیوان صائب، اهدایی دکتر فریدون مقتدری به عنوان دیگر نُسَخ نفیس با کتابت هم‌زمان با دورۀ شاعر نام برد و بیان کرد: یکی از این آثار در سال 1078 قمری به خط نستعلیق 14سطری کتابت شده که اوراق آن به شنگرف(سرخی) جدول‌کشی شده است و دیگری در سال 1083 به خط نستعلیق 14سطری کتابت شده است.

گفتنی است میرزا محمّدعلی صائب تبریزی (زاده حدود سال ۱۰۰۰ ه‌ق و درگذشته ۱۰۸۰ ه‌ق اصفهان)، بزرگ‌ترین غزل‌سرای سدۀ یازدهم هجری و نامدارترین شاعر زمان صفویه است. وی مشهورترین شاعر سبک هندی و یکی از پرآوازه‌ترین شاعران ایران است. دهم تیرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، به نام روز بزرگداشت صائب تبریزی نام‌گذاری شده است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612