کد خبر:8666
پ
nasab_l

نسب نامه؛ سلسله انساب گروهی از گرجی‌تباران خوزستان

کتاب نسب‌نامه (سلسله انساب گروهی از گرجی‌تباران خوزستان و برخی اقوام وابسته شامل نوادگان واخوشتی‌خان گرجی، آبینه گرجی و منوچهرخان چگنی) به تازگی توسط نشر ارمغان تاریخ، منتشر شده است.

میراث مکتوب – کتاب نسب‌نامه (سلسله انساب گروهی از گرجی‌تباران خوزستان و برخی اقوام وابسته شامل نوادگان واخوشتی‌خان گرجی، آبینه گرجی و منوچهرخان چگنی) به تازگی توسط نشر ارمغان تاریخ، منتشر شده است.

مقدمه و تصحیح این اثر توسط امین قزلباشان، با همکاری علیرضا چنگیزی و رضا خضریان انجام شده است. نسب‌نامه، دربرگیرنده مجموعه‌ای از دانسته‌های کمتر دیده و شنیده شده در مستندات تاریخی و خانوادگی بسیاری از خاندان‌های اصیل دزفول است. مطالب آن نیز بر اساس تجمیع دانسته‌های صحیح و متواتر شفاهی، با اسناد مکتوب موجود در خاندان‌های سرشناس دزفول، گردآوری شده.

این اثر را باید منبعی مهم در خصوص نگارش سلسله انساب قسمتی از گرجی‌های خوزستان به شمار آورد. به جز مطالب مربوط به محله مسجد در فصل خضریان‌نامه ـ که نیاکان قسمتی از خاندان محترم چگینی در دزفول را بررسی نموده ـ بقیه مطالب کتاب، پیرامون سلسله انساب آن دسته از گرجیان خوزستان است که یا از نسل مرحوم آبینه‌خان گرجی هستند یا از نوادگان واخوشتی‌خان باراتاشویلی گرجی.

کتاب نسب‌نامه، مبتنی بر سه فصل، همراه پیوست‌هایی شامل فهرست اسناد و تعلیقات است:

فصل اول کتاب به نام «خضریان‌نامه»، بازنویسی نسخه دست‌نویس مرحوم آقاکوچک خضریان است؛

فصل دوم به نام «اسحاق‌نامه»، مربوط به سلسله انساب نوادگان آبینه گرجی است؛

فصل سوم نیز «آقائی‌نامه» است، حاوی مطالب ارزشمندی در خصوص یکی از نوادگان آبینه گرجی که در «اسحاق‌نامه» تنها به ذکر نام چند نفر از آنها اکتفا گردیده.

منابع اصلی نسب نامه، عبارتند از:

1 – نسخ خطی و دست‌نوشته‌ها و اسناد موجود نزد خانواده‌های اصیل و بزرگ‌زاده دزفول؛

2 – نوارهای کاست به‌جا مانده از صداهای ضبط شده مربوط به بیش از نیم قرن پیش از مصاحبه‌ها و سخنان برخی از کهنسالان مورد تأیید همه خاندان‌های مذکور؛

3 – مصاحبه‌های متعدد با پیشکسوتان دانا که هنوز در قید حیاتند؛

4 – مصاحبه با نوادگان و بازماندگان خاندان‌های نام‌برده شده و

5 – کتاب‌های تاریخی متعدد از جمله تذکره شوشتر نوشته سید عبدالله جزایری شوشتری.

نسب‌نامه (سلسله انساب گروهی از گرجی‌تباران خوزستان و برخی اقوام وابسته شامل نوادگان واخوشتی‌خان گرجی، آبینه گرجی و منوچهرخان چگنی)، مقدمه، تصحیح و تعلیقات امین قزلباشان، با همکاری علیرضا چنگیزی و رضا خضریان، تهران، ارمغان تاریخ، تیراژ 500 نسخه، قیمت 50000 تومان، 1395.

منبع: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612