کد خبر:7693
پ
vasegh

نامه های حضرت ختمی مرتبت(ص) و خلفای راشدین

بزرگترين مأخذ ما در مورد نامه‌هاي پيامبر(ص) طبقات ابن‌سعد است، اما در مورد خلفاي راشدين بيشتر در تاريخ طبري و فتوح بلاذري آمده است.

میراث مکتوب – بزرگترین مأخذ ما در مورد نامه‌های پیامبر(ص) طبقات ابن‌سعد است، اما در مورد خلفای راشدین بیشتر در تاریخ طبری و فتوح بلاذری آمده است. تاریخ طبری با آنكه تألیف ارزنده‌ای است، گاه روایات سست و نادرست را آورده و چیزهایی كه مورد اعتماد نیست. اما طبقات ابن سعد با آنكه مؤلف تلاش كرده بیشترین مقدار ممكن را جمع كند، ولی به نقد و بررسی آن چنان كه شاید و باید نپرداخته است. كتاب الامرال ابوعبیدقاسم بن سلام از بهتر و گزیده‌تر مآخذ ما بوده است جز اینكه آن كتاب گاهی یك یا دو جمله را حذف كرده است. كتاب سیره ابن هشام و خراج ابویوسف قدیمی‌تر و مطمئن‌تر و به احتیاط نزدیكتر مآخذ ما بوده است.

 

از مهم ترین منابع شناخت حقایق تاریخی هر دوره اسناد و نام هاست که بررسی آنها امکان فهم صحیح تری از آن دوران را فراهم می آورد . نامه های حضرت ختمی مرتبت از دیرباز و از همان زمان که کتاب های سیره و مغازی و فقه و حدیث و رجال تاریخ تنظیم و تالیف شده است در آن منابع و ماخذ کم و بیش محل توجه بوده است . اهمیت این نامه ها در این است که بسیاری از خواست ها و سنت های پیامبر اکرم که بهترین سرمشقش برای مسلمانان پس از قرآن است در آن مطرح شده است و در مواردی هم تفسیر و توضیح احکام فقهی و اجتماعی اسلام را در بر دارد . این مجموعه در دو بخش شامل نامه هایی متعلق به دوران زندکی رسول اکرم (ص) و نامه های دوران خلفای راشدین است و هر یک از دو بخش مذکور به چند بخش کوچک تر از لحاظ سیاسی و جغرافیایی تقسیم شده است که از آن جمله است نامه های مربوط به روم ایران .

مجموعه نامه‌های متن حدود 330 نامه است كه البته بیش از 150 نامه نقل شده است و حدود 150 نامه هم از دوره حكومت خلفای راشدین در آن فراهم آمده است كه به حدود 100 نامه فقط اشاره شده است كه البته از متن آن اطلاعی در دست نیست. اهمیت این نامه‌ها در این است كه بسیاری از خواسته‌ها و سنن پیامبر(ص) كه بهترین سرمشق برای مسلمانان پس از قرآن است، در آنها طرح شده است و در مواردی هم تفسیر و توضیح احكام فقهی و اجتماعی اسلام را در بر دارد و روزنه‌ای از پرتو درخشان اسلام است.

حمیدالله، محمد، وثائق (نامه های حضرت ختمی مرتبت(ص) و خلفای راشدین)، ترجمه: محمود مهدوی دامغانی، تهران، حکمت، 440 صفحه، شمارگان: 1000 نسخه، قطع: رقعی، بها: 310000 ریال، ، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612