کد خبر:12747
پ
IMG_0281

میراث مکتوب و یک ماه با ایران‌شناسان خارجی

از نیمۀ فروردین 1398 تعدادی از ایران‌شناسان برجسته از نقاط مختلف جهان در مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب حضور یافته و دربارۀ کارهای مشترک با این مؤسسه گفتگو کرده‌اند.

میراث مکتوب- از نیمۀ فروردین 1398 تعدادی از ایران‌شناسان از کشورها و مراکز علمی مختلف جهان با حضور در مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، ضمن آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علمی و پژوهشی این مجموعه، به گفتگو و تبادل نظر با مدیرعامل و همکاران علمی مؤسسه برای انجام فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک پرداختند.

ایران‌شناسانی که در یک ماه اخیر به میراث مکتوب آمده‌اند عبارتند از:

دکتر رومانو گاتّو

دکتر گاتّو استاد دانشگاه باسیلیکاتای ایتالیا است.

 

دکتر جوسپینا فریلّو

خانم دکتر فریلّو دارای دکترای معماری و دکترای مطالعات ایران از ایتالیا است.

 

دکتر استانیسلاو آدام یاشکوفسکی

وی استاد دانشگاه ورشو در زمینه مطالعات ایرانی و استاد انستیتوی ایران‌شناسی و متخصص اسناد تاریخی است.

 

پروفسور گریگول برادزه

پرفسور «گریگول برادزه» استاد گرجی مطالعات ایرانشناسی و رییس انستیتوی شرق­شناسی گرجستان است. حاصل خدمات وی در نیم قرن گذشته تربیت ده‌ها شاگرد و انتشار ده‌ها کتاب و مقاله در معرفی تاریخ و فرهنگ ایران به جامعه جهانی است.

برادزه بیشتر بر مطالعات تاریخ صفویه تا قاجار متمرکز است و همه نوشته‌هایش از مهم‌ترین مراجع پژوهشگران این حوزه به شمار می‌آید. ایران‌دوستی و عشق وی به مفاخر و میراث ایرانی-اسلامی زبانزد شرق شناسان دنیا است.

دکتر جورج روتا

دکتر جورج روتا صفوی‌شناس از انستیتو ایران‌شناسی فرهنگستان علوم اتریش است.

 

دکتر یوپ لمیر

دكتر یوپ لمیر محقق در حوزۀ فلسفه صدرالمتألهین و فارابی از دانشگاه لیدن هلند، و صاحب آثار و مقالاتی در زمینه فلسفه اسلامی است. دکتر یوپ لامیر، سالها پس از چاپ و انتشار رسالۀ دکتری خود با عنوان «فارابی و نظریه‌ قیاس ارسطویی» همچنان به تحقیق در حوزۀ فلسفه اسلامی اشتغال دارد.

یوپ لامیر با ترجمۀ کتاب «تصور و تصدیق» ملاصدرا، به عنوان یکی از برندگان کتاب سال شناخته شده است.

 

دکتر اکرم باقرف

وی پژوهشگر ادبیات و تاریخ ایران و آذربایجان در انستیتوی نسخ خطی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان است.

 

پروفسور رودی مته

پروفسور رودی مته استاد تاریخ خاورمیانه و ایران در دانشگاه دِلِوِر آمریکا (University of Delaware) و صاحب کرسی مونروئه در تاریخ خاورمیانه است. یکی از موضوعات پژوهش وی تاریخ‌نگاری عصر صفویه است و در این زمینه کتاب‌های «زوال صفویه و سقوط اصفهان» و «پژوهش‌های پولی و مالی ایران از صفویه تا قاجار» را به رشته تحریر در آورده و منتشر کرده است. پروفسور رودی مته جانشین پروفسور یارشاطر در ایرانیکا است.

 

دکتر توموکو موریکاوا

خانم دکتر موریکاوا استاد دانشگاه توکیو است. وی با همکاری دکتر کریستف ورنر کتاب آثار الرضویه را در ژاپن چاپ کرده و قراراست این اثر را که حاوی ۱۸۰ وقفنامۀ آستان قدس رضوی است به طور مشترک با میراث مکتوب منتشر کنند.

 

دکتر یوسف الهادی

یوسف الهادی پژوهشگر عراقی حوزۀ متون کهن اسلام است. کتاب‌های «الجماهر فی الجواهر»، «الیمینی» و «القند فی ذکر علماء سمرقند» و نسخه‌برگردان «ترجمه عربی جامع التواریخ (تاریخ الغازانی)» از کارهای تحقیقی ایشان توسط مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

 

دکتر دریا ارس

دکتر دریا ارس که پیشتر رئیس شورای عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاتورک بوده هم اکنون به عنوان سفیر ترکیه در تهران مشغول به فعالیت است. وی که تسلطی کامل بر زبان فارسی دارد یکی از بنیانگذاران و سردبیر “مجله مطالعات شرق‌شناسی نسخه” است که برای انتشار مطالعات علمی در زمینه شرق‌شناسی تأسیس شده است. وی همچنین معاونت انجمن مطالعات مولانا در آنکارا و ریاست دانشگاه ییلدیریم بایزید آنکارا را در کارنامه خود دارد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612