کد خبر:5050
پ
فاقد تصویر شاخص

منظومه حماسی عاشورایی مقامات حسینی منشی بمرودی و نسخه‌های خطی آن

مقامات حسینی یکی از منظومه‌های حماسی در مورد عاشورا در ادب فارسی است

میراث مکتوب – مقامات حسینی یکی از منظومه‌های حماسی در مورد عاشورا در ادب فارسی است که مرحوم میرزا محمد اکبر منشی بمرودی قاینی دبیر دربار نادرشاه افشار، آن را در سال ۱۱۷۰ ه.ق سروده است.

این منظومه حدود ۴۳۰۰ بیت دارد، بر وزن و قالب شاهنامه فردوسی.

امتیاز این منظومه نسبت به آثار مشابه خود در آن است که برخلاف آنها، نوعی حماسه بوده و لحنی کاملاً حماسی دارد که در هیچ جای آن نشان از تأسف، غم و اندوه نسبت به حادثه کربلا و شهادت امام (ع) و یاران ایشان وجود ندارد. در صورتی که آثار منظوم و منثور درباره قیام عاشورا عموماً نوعی مرثیه درباره مظلومیت و شهادت امام حسین (ع) هستند.

این منظومه حماسی، نسخ خطی فراوانی دارد که در کتابخانه‌ها و موزه‌های مختلف نگاهداری می‌شود. کتب تاریخ محلی اغلب از روی هم به اختصار شاعر را معرفی کرده و نامی از منظومه‌اش برده آند. نویسندگان این سطور، نسخه‌های این اثر را گردآوری و تصحیح کرده‌اند. این مقاله بر آن است که با استفاده از آثار محدود بیرونی و نشانه‌های درون متنی، شاعر، منظومه، نسخه‌ها و ویژگی‌های آن را بررسی کند.

ادامه این مقاله را که در پیام بهارستان شماره ۲۰ منتشر شده است،‌ در فایل زیر بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612