کد خبر:11371
پ
tarkhnadershah

ملاقات های آبراهام کرتی با نادرشاه

تاریخ من و نادر، شاه ایران، نوشتۀ آبراهام کرتی خلیفه اعظم ارامنه است و دربردارندۀ حوادث سالهای ۱۷۳۴- ۱۷۳۶ میلادی / ۱۱۴۷- ۱۱۴۹ هجری قمری می باشد .

میراث مکتوب – تاریخ من و نادر، شاه ایران، نوشتۀ آبراهام کرتی خلیفه اعظم ارامنه است و دربردارندۀ حوادث سالهای ۱۷۳۴- ۱۷۳۶ میلادی / ۱۱۴۷- ۱۱۴۹ هجری قمری می باشد که در مناطق شمال غربی ایران وقفقاز جنوبی روی میدهد.

این کتاب جزئیات انتخاب آبراهام کرتی به عنوان خلیفه اعظم ارامنه یا کاتولیکوس و ملاقات های او با نادر طی لشکرکشی های نادر به قفقاز برای رویارویی با سپاه عثمانی را شامل می شود.

مهمترین و با ارزشترین بخش کتاب ، شرح گسترده آبراهام کرتی از انجمن دشت مغان برای انتخاب نادر به عنوان شاه جدید ایران است ، زیرا خلیفۀ اعظم ارامنه به همراه دیگربزرگان و شخصیت های ایرانی وغیرایرانی به این انجمن دعوت میشود و ازاین رهگذر به دستور نادر در ردیف مهمانان برجسته قرار می گیرد.

همچنین از توجهات ویژه نادر نسبت به خود و ارامنه برخوردار می شود. بنابراین آبراهام کرتی که خود ناظر بر حوادث این رویداد بزرگ تاریخی بوده، توضیحات مفصلی ازاین گردهم آیی ارائه میدهد، این کتاب نه تنها تصویر زنده ای از شرایط سیاسی – اجتماعی و اقتصادی منطقه ارائه می دهد بلکه اطلاعات مفصلی از سپاه ایران و سیستم اداری ایران به دست می دهد نه در جهانگشای نادری یا عالم آرای نادری موجود نیست. علاوه براین، کتاب حاضر سرشاراز اصطلاحات فارسی و ترکی و عربی بکار رفته در نیمۀ نخست قرن هجدهم است و در این زمینه اطلاعات بسیاری در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

وقایع نگاری کاتولیکوس آبراهام کرتی نخستین بار است که به طور کامل به فارسی منتشر می شود.

کاتولیکوس آبراهام کرتی، تاریخ من ونادر، شاه ایران (وقایع نامه آبراهام کرتی)، ترجمه از متن اصلی قرن هجده با تعلیقات و حواشی: جورج بورنوتیان، ترجمه فارسی: فاطمه اروجی،  تهران، طهوری،220 صفحه، قطع: وزیری، بها: 280000 ریال، 1396.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612