کد خبر:2023
پ
molavid-s

مقدمه مولویه بعد از مولانا

یک دین، یکمذهب و یک طریقت با در نظر گرفتن شرایطى که آن را سرشته و به وجود آورده، پى ریخته و ساخته، انتشار داده و گسترده و در حال انتشار به صبغه‌هاى گوناگون درآورده و عواملى که ضمن گسترش مایه تقویت آن شده و یا عصاره آن را مکیده و آن را به بى‌رنگى کشانده است، مورد بررسى قرار مى‌گیرد

میراث مکتوب – یک دین، یکمذهب و یک طریقت با در نظر گرفتن شرایطى که آن را سرشته و به وجود آورده، پى ریخته و ساخته، انتشار داده و گسترده و در حال انتشار به صبغه‌هاى گوناگون درآورده و عواملى که ضمن گسترش مایه تقویت آن شده و یا عصاره آن را مکیده و آن را به بى‌رنگى کشانده است، مورد بررسى قرار مى‌گیرد. ابتدا منابع عمده آن مورد مداقه قرار مى‌گیرد، آن‌گاه ارتباط آن با گروه ستاینده و نکوهنده و پیروان آن و یا کسانى که آن را از اصل خود دور ساخته‌اند، درون چهارچوبه زمان و مکان تجسم مى‌یابد و اگر به تاریخ پیوسته باشد، وظیفه منتقد آسانتر مى‌شود، در چهارچوب قرار مى‌گیرد. آن‌گاه منتقد با بینش و اعتقاد خود آن را به دست مى‌گیرد، درباره آن سخن مى‌گوید و آن را به سخن وامى‌دارد و ارزش واقعى آن را عرضه مى‌کند. جنبه‌هاى مثبت و منفى آن را روشن مى‌کند. حتى مى‌تواند رمانى درباره آن موضوع بنویسد و فیلمنامه آن جمعیت یا گروه را بر پرده سفیدى انعکاس دهد.
آنچه در بالا مطالعه کردید چکیده مقاله مقدمه مولویه بعد از مولانا ترجمه دکتر توفیق سبحانی است که در همایش عبدالباقی گولپینارلی ارایه شده است.
برای خواندن متن کامل این مقاله بر روی گزینه فایل کلیک کنید.


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612