میراث مکتوب – مناجات نامه های آغاز مثنوی های فارسی، نشان دهندۀ نوع نگاه سرایندۀ به هستی و جهان بینی اوست. اگر از مناجات نامه های تقلیدی صرف نظر کنیم، باید برای سرایندگان منظومه های مشهور شأن تفکر نیز قائل باشیم. بر همین اساس، تفاوت نگاه های آنان نیز شایان توجه خواهد بود. برای نمونه، فردوسی در آغاز شاهنامه خداوند را به عنوان «خداوند جان و خرد» می ستاید (بنام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد)
در حالی که عطار در آغاز منطق الطیر خداوند را به صفت بخشایندۀ «جان و ایمان» مدح می کند (آفرین جان آفرین پاک را/ آنکه جان بخشید و ایمان خاک را). همین تفاوت ها را در باب مفاهیم دیگر نیز می توان دنبال و بررسی کرد.
برای اجرای این طرح، مناجات نامه های آغاز مثنوی های مهم فارسی به دقت قرائت و مفاهیم بنیادی و کلیدواژه های آنها استخراج و سپس با یکدیگر مقایسه می شود. نتیجه گیری طرح به تحلیل تفاوت جهانبینی ها اختصاص خواهد داشت.
در حالی که عطار در آغاز منطق الطیر خداوند را به صفت بخشایندۀ «جان و ایمان» مدح می کند (آفرین جان آفرین پاک را/ آنکه جان بخشید و ایمان خاک را). همین تفاوت ها را در باب مفاهیم دیگر نیز می توان دنبال و بررسی کرد.
برای اجرای این طرح، مناجات نامه های آغاز مثنوی های مهم فارسی به دقت قرائت و مفاهیم بنیادی و کلیدواژه های آنها استخراج و سپس با یکدیگر مقایسه می شود. نتیجه گیری طرح به تحلیل تفاوت جهانبینی ها اختصاص خواهد داشت.
………………………………………………….
نظر کاربر:مهرداد چترایی
چهارشنبه 29 آبان 1392 – 20:06
درود. تحلیل مناجات نامه های آغاز مثنویهای فارسی به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد به دست خانم ناهید ابدالی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در حال انجام است.