کد خبر:12520
پ
D981D981D981

معرفی کتاب زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر اعوانی

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر غلامرضا اعوانی را منتشر کرد.

میراث مکتوب – انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه تهیه مجموعه بزرگداشت‌ها و زندگی‌نامه‌ها، کتاب «زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر غلامرضا اعوانی» را منتشر کرد.

کتاب «زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر غلامرضا اعوانی» صد و هشتاد و یکمین کتاب از مجموعه سرگذشت‌نامه‌های منتشر شده توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است و پیش از این نیز این انجمن همزمان با برگزاری مراسم‌های بزرگداشت اصحاب علم و فرهنگ، کتاب زندگی‌نامه این بزرگان را از جمله کتاب زندگی‌نامۀ دکتر غلامحسین صدیقی، علامه محمدتقی جعفری، دکتر غلامحسین ابراهیمی دیانی، دکتر سیمین دانشور و ده‌ها اندیشمند ادبی و فرهنگی دیگر آماده و منتشر کرده بود.

کتاب زندگی نامۀ دکتر غلامرضا اعوانی در 311 صفحه شامل شانزده مقاله، یادداشت و گزارش است که هرکدام از نویسندگان تلاش کرده‌اند گوشه‌ای از شخصیت و خدمات علمی دکتر اعوانی را به تصویر کشند.

در مقالۀ نخست این کتاب با عنوان «هنرِ حکیم معنوی»، دکتر حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکتر غلامرضا اعوانی را از جمله سنّت‌گرایان بلندمرتبۀ ایرانی معرفی می‌کند. به گفته دکتر بلخاری، کتاب استاد اعوانی با عنوان «حکمت و هنر معنوی»، مثال‌زدنی است و خود نمونه‌ای آشکار از تحقق سنّت در اندیشه و حیات وی می‌باشد.

در کتاب زندگی‌نامۀ استاد اعوانی، صدرا صدوقی، گفتگویی را با وی تحت عنوان «حقیقت عشق» انجام داده و وقتی از استاد اعوانی دربارۀ تعریف عشق سوال می‌شود، وی پاسخ می‌دهد: عشق همان حبِّ مفرط است یا شوق مفرط، انسان در حقیقت نمی‌تواند هیچ کاری را بدون شوق انجام دهد. مخصوصاً در قبال آیندۀ بدون شوق، انسان نمی‌تواند زندگی کند. حال اگر این شوق به حد افراط برسد، آن را عشق می‌نامند.

یکی از مفصل‌‌ترین بخش‌های کتاب، گفتگوی گسترده‌ای است که دکتر نادره جلالی و صدرا صدوقی بصورت مشترک با استاد اعوانی دنبال کرده‌اند. این گفتگو در واقع از سوالات دربارۀ زندگی شخصی و محیط پرورش یافته استاد اعوانی شروع می‌شود که در آن وی از تربیت مذهبی خود سخن می‌گوید و از دورانی که از مدرسه رفتن در سمنان شروع شده و در ادامه اوضاع و احوال سیاسی سمنان در دوران جوانی ایشان از جمله جریانات روی کارآمدن مصدق نیز مورد اشاره و بحث قرار می‌گیرد. در این گفتگو استاد اعوانی همچنین به چگونگی آشنایی خود با افراد مطرحی در حوزۀ فلسفه از جمله دکتر فردید، دکتر حسین نصر و پروفسور ایزوتسو و شرکت در کلاس‌های استاد مطهری و سایر فعالیت‌های پس از انقلاب نیز می‌پردازد.

کتاب زندگی‌نامۀ استاد اعوانی علاوه بر یادداشت‌های معرفی وی، دارای یادداشت‌های دیگری از دکتر رضاداوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم تحت عنوان «ادای احترام به استاد عزیز دکتر اعوانی» و از دکتر نجفقلی حبیبی تحت عنوان «دکتر اعوانی دانشی مردی با فضیلت‌های عالی انسانی» است که هرکدام در جای خود خواندنی و قابل توجه می‌باشد.

همچنین در کتاب زندگی‌نامۀ استاد اعوانی، همسر وی، سرکار خانم پروانه کیانی در یادداشتی کوتاه تحت عنوان «حسن سلوک اعوانی» از نحوۀ آشنایی با همسر خود و صفات و روحیات اخلاقی سخن می‌گوید و استاد اعوانی را فردی بدون تعلق به امور صرفاً دنیوی و در عین حال علاقه‌مند به مسابقات ورزشی بویژه فوتبال معرفی می‌کند. یادداشت دیگر این کتاب با عنوان «پدر یا استاد» از نریمان اعوانی، فرزند دکتر اعوانی می‌باشد که در آن فرزند از سه درسی که از پدر خود آموخته سخن می‌گوید.

بخش قابل توجهی از کتاب زندگی‌نامۀ استاد اعوانی شامل مقالات علمی و پژوهشی در حوزه فلسفه است. از جمله سه مقاله به قلم استاد اعوانی تحت عنوان «مولانا و عشق»، «معنای تجربه دینی» و «کیمیاگری هنر» و مقالۀ «رسالۀ اضحویّه و جاودانگی نفس» از شهین اعوانی، دانشیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران که در این کتاب منتشر شده است.

دیگر مقالات علمی کتاب شامل «تمهیدالقواعد، تصحیحات، حواشی، شروح و چاپ‌های آن» از سید محمد مهدی رفیع‌پور، مدرس حوزۀ علمیه قم و مقالۀ دیگری با عنوان «بررسی قضایای تألیفی ماتقدم در فلسفۀ کانت و ابن سینا» از علی زمانیان دانشجوی دکترای فلسفۀ تطبیقی است.

گزارشی نیز دربارۀ کتاب‌شناسی استاد اعوانی توسط افسانه شفاعتی، کارشناس ارشد رشتۀ علم اطلاعات تهیه شده و در پایان کتاب، نرگس صادقی‌زاده، کارشناس ارشد علوم سیاسی نیز سال‌شمار زندگی و فعالیت‌های استاد اعوانی را تهیه کرده است.  

کتاب «زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر غلامرضا اعوانی» به همراه آلبوم تصاویر رنگی از ایشان از  26 دی‌ماه 1397 همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت استاد اعوانی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612