کد خبر:16279
پ
D985D8ADD985D8AF20D8A8D8A7D982D8B1DB8C

معرفی مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران

محمد باقری در سخنرانی خود به مناسبت بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، به تشریح همکاری‌های خود با مؤسسۀ میراث مکتوب و معرفی مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، سخنرانی محمد باقری، استاد بازنشستۀ پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران و سردبیر نشریۀ میراث علمی اسلام و ایران، به مناسبت بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، امرروز دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه 1400، در قالب دومین بخش از یکصد و پنجاهمین نشست مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در صفحۀ اینستاگرام این مؤسسه پخش شد.

باقری در سخنرانی خود با اشاره به آغاز همکاری‌اش با مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب از سال 1389، در جریان انتشار کتاب لطایف الحساب قطب‌الدین لاهیجی و نیز برگزاری همایش بین‌المللی میراث علمی و فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی در مقام دبیر علمی، افزود: در سال 1391 سردبیری نشریۀ میراث علمی اسلام و ایران از سوی مؤسسه میراث مکتوب به من پیشنهاد شد که با علاقه پذیرفتم.

استاد بازنشستۀ پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران ادامه داد: طی پنج سال پیش از آن من سردبیری نشریۀ تاریخ علم پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران را به عهده داشتم که نشریه‌ای تخصصی و دوزبانه است. طبق مذاکرات اولیهای که با آقای دکتر ایرانی داشتیم تصمیم بر این شد که نشریۀ میراث علمی اسلام و ایران در میراث مکتوب در سطح عمومی‌تر و برای مخاطبان وسیع‌تر فراهم شود.

وی با اشاره به این که تا کنون 16 شماره از این نشریه به چاپ رسیده است، گفت: در آغاز کار مدیر داخلی این نشریه آقای یونس مهدوی بودند که الان در آمریکا مشغول تحصیل در دورۀ دکترا هستند. بعد از ایشان آقای دکتر حمید بهلول که در مؤسسه ماکس پلانک آلمان مشغول کار هستند، این مسئولیت را به عهده داشت. در حال حاضر نیز این مسئولیت به عهدۀ خانم دکتر زینب کریمیان است که دکترای خود را در تاریخ علم از پاریس گرفته‌اند. همچنین گروهی از مشاوران و کارشناسان علمی با ما همکاری تنگاتنگی دارند که شخصیت‌هایی مانند دکتر معصومی همدانی، دکتر گیاهی و دانش‌آموخته‌های پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران از این دسته هستند.  

باقری افزود: در سطح بین‌المللی نیز آقای هوخندایک از هلند، آقای برگرن از کانادا، آقای کینگ از آلمان، آقای یانو از ژاپن، آقای گوپتا از هند، آقای احمد جبار از فرانسه، که در واقع دست‌چینی از برجسته‌ترین پژوهشگرانِ بین المللیِ تاریخ علم محسوب می‌شوند در لیستِ مشاورانِ ما قرار دارند که هر چند کارِ خاصی برای مجله انجام نمی‌دهند، اما در واقع گاهی از آنها مشورت می‌گیریم و بودنِ اسمشان در لیست مشاوران به منزلۀ تأییدِ روش و محتوای مجله است.

وی با اشاره به محتوای مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران، گفت: این نشریه علاوه بر اینکه مطالبِ خواندنی اعم از تألیفی، ترجمه، مقاله، یادداشت تاریخی یا تصحیحِ رساله‌های علمی را به خوانندگان عرضه‌ می‌کند فرصتی است برای کسانی که تازه مشغولِ نگارش در تاریخ علم شده‌اند که به نظر من اهمیت مورد کم از موارد دیگر نیست.

سردبیر نشریۀ میراث علمی اسلام و ایران با اشاره به در دسترس قرار گرفتن این نشریه به صورت دیجیتال، گفت: علاقه‌مندان از سراسر جهان می‌توانند مقالات این مجله را از سایت مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب دریافت کنند.

وی در این میان از موفقیت یکی از همکاران مجله، خانم دکتر فاطمه سوادی، در پژوهش‌هایش در سطح بین‌المللی سخن گفت و اظهار کرد: رسالۀ دکترای ایشان که در دانشگاه مک‌گیل شهر مونترال کانادا با موضوع «سنت هیئت الارض در تمدن اسلامی با تأکید بر قطب‌الدین شیرازی» ارائه و دفاع شده است، خوشبختانه توانسته دو جایزۀ بین‌المللی کسب کند؛ یکی از طرف اتحادیۀ بین‌المللی تاریخ و فلسفۀ علم و دیگری هم جایزۀ احسان‌اوغلو که در ترکیه آقای احسان‌اوغلو آن را پایه‌گذاری کرده‌اند.

باقری در پایان از در آستانۀ انتشار بودن نتایج یکی از همکاری‌هایش با مؤسسۀ میراث مکتوب خبر داد و گفت: زیج یمینی که رساله‌ای نجومیِ از دورۀ غزنویان است به تصحیحِ خانمِ مائده حسین‌زاده و من قرار است به‌زودی منتشر شود. تصحیح این رساله دو سال زمان برده و نخستین زیج فارسی است که صورتِ کامل و ویراسته‌ای از آن منتشر خواهد شد.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612