کد خبر:7638
پ
matale_0

مطالع الأنوار (طرف المنطق)

این مجموعه سه جلدی حاوی برخی از مهم‌ترین کتب درسی و مرجع در علم منطق است که کار تصحیح و تعلیق آنها توسط ابوالقاسم رحمانی به انجام رسیده است.

میراث مکتوب – این مجموعه سه جلدی حاوی برخی از مهم‌ترین کتب درسی و مرجع در علم منطق است که کار تصحیح و تعلیق آنها توسط ابوالقاسم رحمانی به انجام رسیده است.

متن اصلی شامل کتاب مطالع الأنوار (طرف المنطق) اثر سراج الدین ارموی و شرح آن لوامع الاسرار فی شرح مطالع الأنوار تألیف قطب الدین رازی است و در ضمن حواشی و شروح مهم این کتاب را نیز دربردارد که عبارت‌اند از:

حواشی میر سید شریف جرجانی بر بخش تصورات لوامع الأسرار به نام الحواشی الشریفیه

و نخستین حواشی جلال الدین محمد دوانی بر حواشی شریفیه به نام الحواشی القدیمة الجلالیة

و شرح شمس الدین اصفهانی بر بخش منطق مطالع الأنوار به نام تنویر المطالع.

پیش از این کتاب‌‌ها، مصحح مقدمه‌‌ای مبسوط در هشت باب و یک خاتمه ترتیب داده که به جایگاه علم منطق و وضع و روزگار مؤلفان و معرفی کتاب‌‌های فوق می‌‌پردازد.

مطالب اصلی جلد نخست شامل قسم اول یعنی اکتساب تصورات است که خود به دو باب مقدمات و مباحث کلی و جزیی می‌‌شود. از جلد دوم قسم دوم یعنی اکتساب تصدیقات آغاز می‌‌شود و باب اول این قسم (اقسام قضایا و اجزا و احکامشان) را دربردارد. جلد سوم اختصاص به باقی ابواب قسم دوم دارد که تحت عنوان  قیاس و اقیسه شرطیه اقترانیه تنظیم شده است. در خاتمه نیز مباحث لفظیه آمده است.

تنظیم و تبویب دقیق متون و پانوشت‌‌های فنی و تحقیقی و ارجاعات کامل، از ویژگی‌‌های جزیی اما حائز اهمیت این تصحیح است که بر حسن کار افزوده و بعد از سال‌‌ها، بار بزرگی را از دوش اهل منطق و حکمت برداشته است.

این مجموعه در سال 93 و در قالب سه مجلد مجموعا  1616 صفحه به چاپ رسیده است.

منبع: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612