کد خبر:40702
پ
سیدعلی_موسوی_گرمارودی

مستند«آفریدگارِ کلام» فیلمی درباره موسوی گرمارودی

مستند «آفریدگارِ کلام» شامل روایتی از زندگی و سلوک علمی و فرهنگی سیدعلی موسوی گرمارودی، چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی پخش می‌شود.

میراث مکتوب- حسن علیزاده فرد، کارگردان این فیلم با اشاره به زندگی و تحصیلات موسوی گرمارودی گفت: سیدعلی موسوی گرمارودی از پیشتازان شعر آیینی است. وی تحصیلات مقدماتی خود را در قم و مشهد به پایان رساند و پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه درسال ۱۳۴۵ وارد دانشکده حقوق شد و کارشناسی آن رشته را در رشته علوم قضایی کسب کرد. سرانجام پس از گرفتن مدرک کارشناسی زبان و ادب فارسی با اخذ درجه دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تا امروز علاوه بر تدریس و تحقیق در عرصه زبان و ادب فارسی از سرآمدان شاعران معاصر ایران به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: گرمارودی به سرایش شعر در قالب‌های نوقُدمایی و نیمایی پرداخت و بعدها گرایش به شعر سپید نیز پیدا کرد؛ با نگاهی به فهرست مجموعه صدای سبز که به‌گزیده شاعر از شعرهای خودش است، می‌توان قالب‌های مختلفی را با آمارهای متفاوتی مشاهده کرد که شامل ۴۹ شعر سپید، ۴۹ غزل، ۲۸ قصیده، ۱۹ قطعه، ۲۶ مثنوی، ۱۴ رباعی، ۱۲ نیمایی، هشت مفردات، پنج مسمط و دو شعر دوبیتی است.

کارگردان مستند «آفریدگارِکلام» همچنین گفت: ترجمه ادبی کامل قرآن کریم گرمارودی برنده کتاب سال شد و ترجمه نهج‌البلاغه وی نیز مورد تقدیر همین رویداد فرهنگی قرار گرفت. گرمارودی همچنین برگزیده دومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آیینی شد.

علیزاده عنوان کرد: موسوی گرمارودی علاوه بر سرودن شعر و شرکت درانجمن‌های ادبی، راه اندازی، مدیریت و سردبیری نشریه گلچرخ و انتشار یک مجله ادبی در تاجیکستان را در دوره‌ای که رایزن فرهنگی ایران در آن کشور بود، برعهده داشت.

وی اظهار کرد: این شاعر و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در طول عمر بابرکت خویش خدمات فراوانی را به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی – اسلامی به‌ویژه فرهنگ شیعی ارائه کرده است.

کارگردان مستند «آفریدگارِکلام» گفت: در این مستند ضمن بررسی زندگی و اندیشه ادبی موسوی گرمارودی به روایت تنی چند از استادان و محققان برجسته ادبی کشور،
بخشی از فعالیت های سیاسی ـ اجتماعی وی در پیش و پس از پیروزی انقلاب نیز پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

وی افزود: این مستند پنجشنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612