کد خبر:12432
پ
IMG20251767

مرمت یک نسخۀ خطی قرآن متعلق به قرن ۱۲ هجری + تصاویر

یک نسخۀ خطی قرآن متعلق به قرن ۱۲ هجری مرمت شد.

میراث مکتوب – کارشناسان مرکز ترمیم و حفظ نسخ خطی «امام حسین(ع)» وابسته به آستان مقدس حسینی، قرآن خطی متعلق به قرن ۱۲ هجری را بصورت کامل ترمیم کردند.

مناف التمیمی، مدیر مرکز ترمیم و حفظ نسخ خطی «امام حسین(ع)» در این ارتباط اعلام کرد: کادر این مرکز موفق به ترمیم این نسخۀ خطی از قرآن کریم و بازگرداندن آن به کتابخانۀ عمومی دانشگاه سامرا شد.

وی با اشاره به مراحل مختلف ترمیم این نسخۀ خطی افزود: این نسخه از قرآن کریم در ۵ مرحله ترمیم شد. آزمایش بیولوژی، آزمایش شیمیایی، پاکسازی، تقویت کاغذ‌های قرآن با مواد مخصوص و جلد و طلاکاری مراحلی بود که برای مرمت این نسخه از قرآن به کار رفت.

مدیر مرکز ترمیم و حفظ نسخ خطی «امام حسین(ع)» همچنین افزود: کارشناسان ما در ابتدا اقدام به بررسی این نسخۀ خطی کردند و برخی از صفحات آن مفقود شده که از آیه 98 سورۀ آل عمران شروع می شود و به آیه 34 سورۀ نازعات ختم می‌شود.

وی افزود: با وجود خسارتی که به این مصحف شریف وارد شده بود، کارشناسان بیش از شش ماه را برای ترمیم و صحافی آن زمان اختصاص دادند.

در عین حال گفته شده این نسخۀ خطی متعلق به دانشکدۀ باستان‌شناسی دانشگاه سامرا است و پس از ترمیم به این دانشگاه سپرده شد.

براساس گزارش‌ها تعداد نسخه‌های خطی موجود در آستان مقدس حسینی به حدود 5700 عدد می رسد که هر کدام مربوط به عصرهای مختلف است.

همچنین مرکز ترمیم و حفظ نسخ خطی «امام حسین(ع)»، در تلاش برای حفظ و ترمیم نسخ خطی جمع‌آوری شده در کتابخانۀ امام حسین(ع) است و ترمیم مجموعه‌ای از نقشه‌های کهن متعلق به عصرهای مختلف از جمله فعالیت‌های اخیر این مرکز به‌شمار می‌رود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612