کد خبر:12373
پ
n00495344-b_0

مرمت چهار نسخه خطی قرآن متعلق به 550 سال پیش در کرمانشاه

چهار نسخۀ قرآن خطی نفیس که در مساجد روستاهای شهرستان پاوه نگهداری می‌شوند، از سوی میراث فرهنگی استان کرمانشاه مرمت شدند

 میراث مکتوب- جلیل بالایی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مرمت چهار نسخه قرآن خطی نفیس که در مساجد روستاهای شهرستان پاوه نگهداری می‌شدند، خبر داد.

 به گفتۀ سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه این چهار نسخه قرآن خطی متعلق به بخش خصوصی بوده که گذشت زمان آسیب‌هایی را به آنها وارد کرده است.

بالایی همچنین افزود: زمانی که این نسخه‌های خطی را برای مرمت به کرمانشاه انتقال دادیم، گذشت زمان باعث شده بود تا تأثیرات نم و رطوبت به صورت چشمگیری در صفحات کتاب دیده شود. کتاب‌ها دارای پارگی و کمبودهایی بودند، اثرات شدید لکه ناشی از استفاده مداوم از اوراق هم به چشم می‌خورد و همچنین مرمت نادرست و صحافی نامناسب نیز آسیب بیشتری به کتاب‌ها وارد کرده بود.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به مرمت این کتاب‌ها اظهار داشت: در راستا حفظ این آثار، شناسایی تمام آسیب‌ها، اسیدزدایی، آهاردهی و استحکام بخشی نسخ را با حفظ اصالت آنها اجرا کردیم و به منظور حفاظت از این آثار بعد از انجام اقدامات مرمتی، ساخت ویترین‌های استاندارد نسخ خطی برای این قرآن‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه، با هدف نگهداری و امکان بازدید عموم مردم از این نسخه‌های خطی نفیس قرآن، ویترین‌هایی برای حفظ این آثار در محل مساجد روستای‌های یادشده نصب خواهد شد.

بالایی تاریخ این آثار نفیس را مربوط به سال 890 هجری قمری(550 سال پیش) عنوان کرده است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612