کد خبر:7748
پ
rodaki-1

مردمی يا مرد، می نقد و تحليل بيتی از رودكی سمرقندی

رودكی سمرقندی از سرآمدان قلمرو شعر پارسی در سده سوم و چهارم هجری است كه از انبوه اشعار او تنها حدود هزار بیت، آن هم به گونه پراكنده و برگرفته از میان آثار دیگر به دست ما رسیده است.

میراث مکتوب – رودكی سمرقندی از سرآمدان قلمرو شعر پارسی در سده سوم و چهارم هجری است كه از انبوه اشعار او تنها حدود هزار بیت، آن هم به گونه پراكنده و برگرفته از میان آثار دیگر به دست ما رسیده است.

فقدان نسخه كهن و اصیل، فاصله زمانی، دگرگونی های زبان فارسی، ضبط های مختلف منابع ثانوی و … سبب شده است تا قرائت و مفهوم برخی از همین بیت های اندك این شاعر دشوار و دیریاب گردد. در این جستار قرائت های گوناگون و معانی ارائه شده مصححان از یك بیت از خمریه مشهور رودكی به روش مقایسه ای ـ تحلیلی نقد و بررسی شده است. حاصل پژوهش بیانگر آن است كه بر اساس موازین سبك شناسی، قواعد دستور تاریخی زبان فارسی، شواهد درون متنی و شواهد برون متنی قرائت متعارف بیت رودكی مقرون به صحت نیست. در نهایت، این مقاله ضبط صحیح بیت را پیشنهاد كرده، معنا و تفسیر آن را با این قرائت به دست داده است.

متن کامل این مقاله نوشتۀ علي صباغی و حسن حيدری که در  مجله متن شناسی ادب فارسی، سال هفتم، شماره 2، تابستان  1394منتشر شده است اینجا بخوانید.  

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612