کد خبر:21534
پ
217.1

مجلس در قصۀ رسول (صلوةالله علیه)

مجلس در قصّه رسول (ص)، كتابى است كهن، با زبانى ساده و بيانى دلنشين، برآمده از دل سنّتِ «سيره‌نويسى» و آيين «مجلس‌گويى» در قرن‌هاى پنجم و ششم.

میراث مکتوب- مجلس در قصّه رسول (ص)، كتابى است كهن، با زبانى ساده و بيانى دلنشين، برآمده از دل سنّتِ «سيرهنويسى» و آيين «مجلسگويى» در قرنهاى پنجم و ششم. نويسنده در اين كتاب، به مطالعه تاريخ صدر اسلام با تكيه بر زندگى رسول خدا (ص) مىپردازد و سرگذشت ايشان را از سالهاى پيش از تولّد تا زمان رحلت آن حضرت، به طرزى جذّاب، داستانى و در عين حال بر پايه دادههاى مستند تاريخى، روايت مىكند. اشتمال كتاب بر اطّلاعات فراوان تاريخى، فرهنگى، دينى و مردمشناختى، در كنار روايتهاى داستانى و اساطيرى آن، جذّابيت خاصّى به اثر بخشيده است. علاوه بر اين، نثر زيبا و يكدست كتاب، زبان بىتكلّف و خالى از لغزش آن، وجود واژهها و تركيبات خاص و تازه، اعتدال در به كارگيرى واژگان و تركيبات عربى، و تأثيرپذيرى نسبى آن از زبان مردم كوچه و بازار، از امتيازاتى است كه مىتواند در سير مطالعات زبان فارسى مفيد افتد.

 

 

کتابشناسی:

مجلس در قصۀ رسول (صلوةالله علیه) (فارسی)

از مؤلفی ناشناخته (احتمالاً سدۀ 6)

مقدّمه، تصحیح و تعلیقات: محمد پارسانسب

تهران: 1390- 622ص/ قطع وزيری

شابک: 2-012-203-600-978

میراث مکتوب: 217

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612