کد خبر:22720
پ
فاقد تصویر شاخص

كتاب دستور الجمهور از نظر سنديت و نوع روايات، نقص هايي دارد

دكتر محمود عابدي در نشستي با عنوان «معرفي و بررسي كتاب دستور الجمهور»، گفت: كتاب، خلاصه مطالبي است كه قبل از قرن هشتم درباره بايزيد و به زبان ساده كتابخوان آن روز، نوشته شده و از نظر سنديت و نوع روايات، نقص هايي دارد.

ميراث مكتوب- دكتر محمود عابدي در  نشستي با عنوان «معرفي و بررسي كتاب دستور الجمهور»، گفت: كتاب، خلاصه مطالبي است كه قبل از قرن هشتم درباره بايزيد و به زبان ساده كتابخوان آن روز، نوشته شده و از نظر سنديت و نوع روايات، نقص هايي دارد.
وي در هشتادمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب كه روز دوشنبه20 دي ماه 89 در اين مركز برگزار شد، افزود: كتاب ارجمندي را دو استاد،‌ دو شخصيت فرهنگي، دو بزرگ و دو شخصيتي كه اگر مجموعه كارهاي آنان را جمع و از كتابخانه ها برداريم، نقص و نقصاني بر كتابخانه مي ماند، به يادگار گذاشته اند كه متن را دكتر شفيعي تصحيح كرده واستاد افشار با كمال امانت، همه آرا و نظرات ايشان را ذكر كرده اند.
دكتر عابدي در ادامه گفت: كتاب، خلاصه مطالبي است كه قبل از قرن هشتم درباره بايزيد و به زبان ساده كتابخوان آن روز، نوشته شده و از نظر سنديت و نوع روايات، نقص هايي دارد و ما تا به حدي در اين غلط ها غوطه ور هستيم كه نفس هاي خود را براي تصحيح مي كشيم. دكتر موحد با نظري نرم، خاطر پذير، دلپذير و زيبا، نشان داد كه كتاب را به دقت وتامل خوانده و آرايي را فرمودند كه آرزو مي كردم يكبار ديگر مطالب را تكرار مي كردند و ادامه مي دادند.
وي خارج از بحث كتاب، درباره فرهنگ  ايراني گفت: فرهنگ ايراني، فرهنگ عجيبي است. پيشينه بسيار زيادي دارد. سال هاي سال و قرن هاي قرن، از آغاز فرهنگ ايران مي گذرد. از سال هايي كه خاك و آب را محترم مي دانسته و نور را ستايش مي كردند. چيزهايي كه حيات براي هميشه به آن نيازمند بود. اين از ميراث هاي هميشگي پدران‌مان است. دوست داشتن آب، خاك و حرمت نهادن به روشنايي و اين، ميراث تاريخي ماست. فرهنگ ايراني، فرهنگ انساني است. از همان آغاز، اهورا مزدا مبلغ شادي، خرد، داد و دادگري، شادي را آفريد. بزرگترين كتاب ما شاهنامه، كتاب خرد است. فرهنگ ايراني، فرهنگ آشتي است و فرهنگ دشمني و عداوت نيست. فرهنگ زلال و شيريني است كه در پرتو صلح و مدارا به وجود مي آيد.
دكتر عابدي افزود: فرهنگ ايراني، پاينده است و در برابر هر قومي كه به ايران هجوم آورده، مانده، ادامه حيات داده و منقطع نشده، با همان صورت و ميراث نخستين هم مانده است. در برابر بيگانگان، زبان ما و فرهنگ ايراني، هردو باقي ماندند، آنچه از اسلام ومسلمانان گرفتند، زينت زبان فارسي كردند و امروز مردم، فرهنگ اسلامي، ابزار زبان فارسي و آثار  فارسي را جستجو مي كنند. زبان فارسي پيام دارد و پيام گذار فرهنگ اسلامي است. اين فرهنگ، هميشه جوان است. به پيري و ضعف پيري و سستي هرگز نرسيده و يقين دارم كه اين فرهنگ، هميشه همينطور خواهد بود.
وي در خاتمه سخنان خود گفت: آنچه كه مشايخ تصوف به انسان ها توصيه مي كردند، اين بود كه همت و هدف را يكي كنيد و يكي از انسان هاي شريف كه هميشه تلاش كرده و كتابخانه هاي ما را آراسته، كسي نيست جز استاد ايرج افشار. وجود ايشان هميشه بي نياز از ستايش من و امثال من است و گيرم كه من غلط گير، ‌نكاتي را بر كتاب دستور الجمهور، بگيرم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612