کد خبر:12885
پ
156350788

قدیمی‌ترین نسخۀ دست‌نویس تاریخ‌دار نهج‌البلاغه

از قدیمی‌ترین نسخۀ دست‌نویس تاریخ‌دار نهج‌البلاغه، موجود در گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

میراث مکتوب- در دهمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هم‌زمان با ایام شهادت امام‌علی(ع) در مراسمی از قدیمی‌ترین نهج‌البلاغۀ تاریخ‌دار این مجموعه رونمایی شد.

سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، کارشناس‌مسئول بخش مخطوطاتِ کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ارتباط با این اثر گفت: این نسخه متعلق به قرن 6 قمری است و به خط محمد‌بن محمدبن احمد النقیب در سال 544 قمری کتابت شده است.

وی افزود: در این نسخه علاوه بر متن کامل نهج‌البلاغه، در انتهای کتاب دربارۀ نقش مُهرهای حضرت علی(ع) و تجلیل از نهج‌البلاغه، مطالبی مطرح شده است.

فاضل هاشمی ادامه داد: نسخۀ رونمایی‌شده دارای 174 برگ با عناوین شنگرف و برخی از آنها زنگار، به خط نَسخ معرب 17 سطری کتابت شده است و مرحوم فاضل‌خان آن را در سال 1065 قمری وقف کتابخانۀ آستان قدس رضوی کرده است و با شمارۀ ثبت 13847 در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی همچنین در این مراسم که در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه این گنجینه بیش از 750 نسخۀ نفیس نهج‌البلاغۀ خطی و چاپ‌سنگی با شروح و حاشیه، تعلیق و ترجمه را در اختیار دارد، به معرفی برخی دیگر از نفایس این مرکز پرداخت.

گفتنی است، اصل نسخۀ رونمایی شدۀ قدیمی‌ترین نسخۀ دست‌نویس تاریخ‌دار نهج‌البلاغه و همچنین تصاویر برخی دیگر از نهج‌البلاغه‌های نفیس گنجینۀ مخطوطات آستان قدس رضوی به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه، در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر خرم مطهر در معرض دید عموم قرار دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612