کد خبر:16649
پ
D985D8B3D986D8AF20D8A7D984D8B1D8B6D8A7_0

قدیمی‌ترین نسخه خطی «مسند الرضا(ع)» در کشور

هم‌زمان با میلاد امام هشتم(ع)، در حرم مطهر رضوی، از نسخه خطی «مسند الرضا(ع)» (تاریخ 872 هجری) رونمایی شد.

میراث مکتوب- روز گذشته هم‌زمان با میلاد امام هشتم(ع) و در هشتاد و چهارمین سه‌شنبۀ علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، از نسخه خطی «مسند الرضا(ع)» اهدایی آیت‌الله خامنه‌ای به کتابخانۀ رضوی رونمایی شد.

 

 

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی در این مراسم ضمن اشاره به وجود 81 نسخه خطی از آثار منسوب به امام رضا(ع) در مرکز نسخ خطی گنجینه رضوی با عناوین «ذهبیه»، «صحیفه الرضا»، «اصول دین»، «مسند الرضا» و «فقه الرضا» به زبان‌های عربی و فارسی و در موضوعات طب، احادیث، ادعیه و فقه، نسخۀ رونمایی شده از «مسند الرضا» را قدیمی‌ترین نسخه از این اثر در کشور خواند که به شماره 36086 در گنجینه نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

سیدرضا صداقت حسینی در معرفی این رساله بیان کرد: این اثر مشتمل بر 40 حدیث معتبر نبوی در مواعظ و اخلاق و آداب معاشرت است که دارای عناوین «و بالاسناد» است و داوود بن سلیمان غازی از مشاهیر روات شیعه و از بزرگان اعلام قرن دوم هجری آن‌ها را از امام رضا (ع) روایت کرده و ایشان از جدّشان نبی مکرّم اسلام (ص) روایت کرده‌اند.

وی با اشاره به ذکر سند روایت به طور کامل در آغاز رساله افزود: این کتاب غیر از «صحیفة الرضا» است؛ اگر چه برخی روایات در هر دو کتاب وجود دارد.

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی با اشاره به وجود سه نسخه خطی از این رساله در کتابخانه‌های ایران خاطرنشان کرد: نسخه موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی اولین و قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در ایران است.

وی در تبیین ویژگی‌های این رساله عنوان کرد: این رساله با «بسم الله الرحمن الرحیم. لا يُستفتحُ بافضل من اسمه كلام و لا يُستنجح باحسن من صُنعه مرام» آغاز و با حدیث «قال رسول الله(ص) اياكم و الظلم فانه مخرب الدور صدق رسول الله»، پایان می‌یابد.

صداقت حسینی ادامه داد: این رساله توسط اسكندر بن حسين استرآبادي در تاریخ 872 هجری قمری کتابت شده، کاغذ این نسخه خطی 15سطری، نخودی آهار مهره و تعداد اوراق آن 4 برگ در ابعاد 17×11 است. جلد آن گالينگور با عطف ميشن قهوه‌اي و دارای حواشی توضیحی است.

وی در پایان یادآور شد: سید محمدجواد حسینی جلالی بر اساس نسخه خطی کتابخانه آیه الله مرعشی در سال 1418 هجری قمری این اثر را در قم به چاپ رسانده است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612