کد خبر:6044
پ
فاقد تصویر شاخص

فیلم نخستین نشست میراث مکتوب بر روی سایت «چهارراه» بارگذاری شد

وب سایت «چهارراه» در ادامۀ بارگذاری فیلم های سلسله نشست های مرکز پژوهشی میراث، نخستین نشست این مرکز را با عنوان «راهگشایی برای عرضۀ بهتر متون» بر روی سایت خود قرار داده است.

میراث مکتوب – وب سایت «چهارراه» در ادامۀ بارگذاری فیلم های سلسله نشست های مرکز پژوهشی میراث، نخستین نشست این مرکز را با عنوان «راهگشایی برای عرضۀ بهتر متون» بر روی سایت خود قرار داده است.



در این نشست که اولین نشست از سلسله نشست‌ های مرکز پژوهشی میراث مکتوب است، به مباحث مقدماتی تحقیق و تصحیح متون پرداخته می‌شود. به این معنی که چگونه باید وارد یک متن شد؟ چگونه باید تشخیص داد که متن قابل تحقیق هست یا نه؟ و در صورتِ در خور تحقیق بودن، چگونه باید تصحیح نمود؟ نسخه ‌شناسی به چه صورت باید باشد؟ تهیه فهرست‌ ها و نمایه ‌سازی چگونه باید انجام شود؟


در این جلسه علاوه بر دکتر ایرانی (مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب)، استاد ایرج افشار، کامران فانی و جمشید کیانفر سخنرانی کردند.


این نشست در تاریخ ۱۱ شهریور سال ۱۳۸۲ برگزار گردید.


فیلم این نشست را اینجا ببینید.


«نقد و بررسی سه شرح نهج البلاغه» عنوان نشست دیگری است که فیلم آن به تازگی بر روی وب سایت چهارراه بارگذاری شده است.


این سخنرانی با موضوع سیر تاریخی‌ شروح‌ نهج‌البلاغه‌ و مقایسه اجمالی آنها آغاز می‌شود. سیدرضی به‌ عنوان‌ نخستین‌ شارح‌ نهج‌البلاغه‌ معرفی می‌گردد. در ادامه‌ به‌ برخی‌ از ویژگی‌ها و کاستی‌های شرح‌ نهج‌البلاغه‌ ابن‌ الحدید پرداخته‌ و در پایان‌ به‌ شرح‌ نهج‌البلاغه‌ نواب‌ لاهیجی‌، ویژگی‌های‌ ادبی‌ آن‌، شیوه‌ مؤلف‌ در شرح‌، اسلوب‌ تصحیح‌ و اهمیت متن نهج‌البلاغه که در اختیار نواب لاهیجی بوده، اشاره‌ می‌شود.


در این جلسه علاوه بر دکتر ایرانی (مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب)، دکتر عزیز‌الله جوینی و دکتر سید محمدمهدی جعفری نیز سخنرانی کردند.


این نشست بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های مرکز پژوهشی میراث مکتوب است که در تاریخ ۴ آبان سال ۱۳۸۳ برگزار گردید.


برای مشاهدۀ فیلم این نشست اینجا کلیک کنید.


فیلم های نشست های دیگر مرکز پژوهشی میراث مکتوب بر روی وبگاه چهارراه


فیلم هشتاد و هفتمین نشست مرکز پژوهشی میراث مکتوب با عنوان «میراث مکتوب و همگانی سازی» و نودمین نشست این مرکز با عنوان «بزرگداشت استاد حسن لاهوتی» را اینجا ببینید.


فیلم بزرگداشت استاد محمد روشن بر روی وبگاه «چهارراه»اینجا ببینید.


 


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612