کد خبر:5882
پ
فاقد تصویر شاخص

فیلم بزرگداشت استاد محمد روشن بر روی وبگاه «چهارراه»

فیلم حاضر به رونمایی از دورۀ سه جلدی جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) و بزرگداشت استاد محمد روشن، مصحح مجموعۀ ۱۵ جلدی جامع ‌التواریخ اثر رشیدالدین فضل‌الله همدانی، اختصاص دارد

ميراث مكتوب – فیلم حاضر به رونمایی از دورۀ سه جلدی جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) و بزرگداشت استاد محمد روشن، مصحح مجموعۀ ۱۵ جلدی جامع ‌التواریخ اثر رشیدالدین فضل‌الله همدانی، اختصاص دارد.

کتاب جامع‌ التواریخ که در این سخنرانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته، اثر خواجه رشید‌الدین فضل‌الله همدانی (درگذشته ۷۱۸ ق.) است. او طبیب، مورخ، دیوان‌‌سالار و وزیر سلسله ایلخانیان در دوره غازان‌خان و سلطان محمد خدابنده است و آثار متعددی در زمینه‌های تاریخ، تفسیر، علوم قرآن، طب و آیین مملکت‌داری دارد. در میان این آثار، جامع‌التواریخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از منابع تاریخی معتبر دوره ایلخانیان محسوب می‌شود. البته این اثر تألیف مستقیم خود او نیست، بلکه توسط گروهی از محققان و مترجمان و زیر نظر وی آماده شده است.

کتاب مورد نقد، مربوط به بخش تاریخ ایران و اسلام جامع التواریخ است که توسط محمد روشن و بر اساس معتبرترین نسخ، تصحیح و در سه جلد همراه با نمایه‌ها و شرح نسخه‌بدل‌ها منتشر شده است. مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز به عنوان ناشر، یکی از سلسله نشست‌های خود را به رونمایی از کتاب و بزرگداشت مصحح آن اختصاص داده است. این نشست در تاریخ ۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۲ به مدیریت دکتر منصور صفت‌گل و سخنرانی چهار سخنران برگزار گردید.

بخش اول نشست نود و یکم به رونمایی از مجموعه سه جلدی جامع‌التواریخ (بخش تاریخ ایران و اسلام) اختصاص دارد.

فیلم سخنرانی‌های بخش اول را با عنوان «نقد و بررسی مجموعه جامع‌التواریخ» می‌توانید اینجا ببینید.

فيلم بخش دوم اين نشست را كه به بزرگداشت استاد محمد روشن اختصاص دارد اینجا ببينيد.

این بزرگداشت که بخش دوم نشست نود و یکم از سلسله نشست‌های مرکز پژوهشی میراث مکتوب است، در تاریخ ۴ دی‌ماه ۱۳۹۲ به مدیریت دکتر تهمورث ساجدی و سخنرانی استاد احمد سمیعی گیلانی، دکتر فریدون نوزاد و احمد اداره‌چی برگزار گردید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612