کد خبر:10307
پ
gozide

فرهنگ گزیدۀ کتابشناسی

کتاب حاضر، فرهنگی است گزیده و مختصر، ویژۀ معرفی تعدادی از کتاب هایی که به زبان فارسی و عربی در حوزۀ تمدن ایرانی اسلامی از قرن ها پیش تاکنون تألیف شده است.

میراث مکتوب – در دهه های اخیر در ایران، دانشنامه ها و دایرة المعارف های پرشماری تأسیس شده که برخی به طور جدی و اساسی برنامه های خود را به پیش می برند، اما در زمینۀ کتابشناسی و بررسی و نقد و معرفی کتاب ها به گونه ای شایسته و قابل اعتماد اثری به جز فرهنگ آثار ایرانی – اسلامی، در دست نیست که آن هم به سبب بعضی ندانم کاری ها متوقف مانده است.

 

کتاب حاضر، فرهنگی است گزیده و مختصر، ویژۀ معرفی تعدادی از کتاب هایی که به زبان فارسی و عربی در حوزۀ تمدن ایرانی اسلامی از قرن ها پیش تاکنون تألیف شده است.

این کتاب مجموعه مقالاتی است که نگارنده در مدت سی سال اخیر برای نشریات و دانشنامه های گوناگون نوشته است و شامل کتاب هایی است که عنوان آن ها با حرف «الف» آغاز شده و تا حرف «س» ادامه دارد. مقاله هایی که در این کتاب گرد آمده، مجموعه نوشته هایی است که نویسنده برای دورۀ سه جلدی فرهنگ آثار ایرانی اسلامی، دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، دانشنامۀ زبان و ادب فارسی در شبه قاره – هردو از انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی – دایرة المعارف بزرگ اسلامی، دانشنامۀ جهان اسلام و برخی نشریات نوشته ام و چون این کتاب ها و مجلات در دسترس همگان قرار ندارد گردآوری و تنظیم و نشر آنها را در یک جلد ضروری دانسته و بدین ترتیب با مرتب ساختن آنها به ترتیب حروف الفبا مراجعه به آنها آسان تر شده است.

بیشتر این مقالات مربوط به عناوین کتاب هایی است که تا حرف سین است، مگر چند مقاله انتهای کتاب که برای نشریات و برخی دانشنامه ها نوشته شده و تاکنون جلدهای آخر آنها به چاپ نرسیده است، پس ضروری دانسته شد که آنها نیز به کتاب افزوده شود.

آل داود، سیدعلی، فرهنگ گزیدۀ کتابشناسی، تهران، خانۀ کتاب، 820 صفحه، شمارگان: 500 نسخه، قطع: وزیری، بها: 500000 ریال، 1396.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612