کد خبر:8789
پ
farhangnamad

فرهنگ نمادهای عرفانی در زبان فارسی

شرف الدین تبریزی اصطلاحات استعاری صوفیه را به سه فصل تقسیم نموده و در هر قسمت به تعریف و شرح این اصطلاحات پرداخته است.

میراث مکتوب – شرف الدین تبریزی اصطلاحات استعاری صوفیه را به سه فصل تقسیم نموده و در هر قسمت  به تعریف و شرح این اصطلاحات پرداخته است: فصل اول در اسامی معشوق و آنچه که متعلق به اوست می باشد که اصطلاحاتی همچون محبت ، آرزو، میل… تعریف و تفسیر شده است.

فصل دوم در اسامی ای که میان عاشق ومعشوق متداول است، می باشد واصطلاحاتی همچون شاهد، تجلی، صبح…تعریف و شرح شده است.

فصل سوم – در کلماتی چند که مخصوص به عاشق واحوال اوست- می باشد که کلماتی همچون فقر، سعادت، شقاوت…تعریف و تفسیر شده است.

به عبارتی این اثر شامل شرح مختصر واژه‌ها و اصطلاحات استعاری و غیر استعاری عرفان و تصوف اسلامی است كه ذیل سه موضوع فراهم آمده است: ((در اسامی معشوق))، ((در اسامی كه میان عاشق و معشوق متداول است)) و ((در كلمات كه مخصوص به عاشق و احوال اوست)) .

این فرهنگ و پایان آن به نمایه الفبایی مدخل‌ها، فهرست اضداد، منابع و غیره اختصاصی یافته است . این واژه نامه بر اساس نسخه‌های (ایاصوفیا)، (كتابخانه آستان قدس) و (كتابخانه مركزی دانشگاه تهران) توسط نجیب مایل هروی مورد تصحیح و تنقیح قرار گرفته است .

حسین‌بن‌احمد الفتی ‌تبریزی، رشد الالحاظ فی کشف الالفاظ: فرهنگ نمادهای عرفانی در زبان فارسی،  تهران، مولی، 136 صفحه، شمارگان: 110، قطع : رقعی، بها: 100000 ریال ، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612