کد خبر:5952
پ
فاقد تصویر شاخص

فراخوان همایش بین‌المللی آیندۀ فرهنگ

تحقیق درباره آیندۀ فناوری و علوم تجربی و علوم انسانی و آیندۀ هنر، اقتصاد، سیاست و دین، از اساسی‏ترین حوزه های پژوهش‌ جدید است.

میراث مکتوب – تحقیق درباره آیندۀ فناوری و علوم تجربی و علوم انسانی و آیندۀ هنر، اقتصاد، سیاست و دین، از اساسی‏‌ترین حوزه‌های پژوهش‌ جدید است.

امروز به نظر می‌رسد هیچ برنامۀ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، آموزشی و تربیتی‌ای نمی‌تواند بدون داشتن تصوّری درست از آینده طراحی شود، به طوری که داشتن تصویر یا تصویرهای ممکن از آیندۀ فرهنگ، برای شروع پژوهش‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. بدین منظور، سزاوار است اندیشمندان و پژوهشگران ایرانی نیز به تعامل با متفکران دیگر فرهنگ‌ها بپردازند و زمینۀ غنی‌تر شدن اين پژوهش‌ها را فراهم کنند. همایش بین‌المللی «آیندۀ فرهنگ» با چنین رویکردی طراحی شده است. این همایش با همکاری و مشارکت دانشگاه‌های علامه طباطبائی، تهران و اصفهان و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

 عناوین اصلی و عرصه‌های بحث در همایش مذکور عبارت‌اند از:

 الف) فلسفه و روش‏‌شناسی (روش‌ها و رویکردهای مختلف برای پژوهش دربارۀ فرهنگ و آیندۀ آن، «فلسفۀ فرهنگ» و الگوهای مختلف تحلیل فرهنگ و مقومات آن، اندیشه‌‏های فلسفی معاصر و توجه آن‌ها به فرهنگ و آیندۀ آن، نظریه‏های فرهنگ و نگاه آن‌ها به آینده، فلسفه میان‌فرهنگی و آیندۀ فرهنگ)

 ب) مباحث عمومی دربارۀ فرهنگ‏ها (شرایط پایایی یا زوال فرهنگ‌ها در آینده، امکان یا امتناع مدیریت و مهندسی فرهنگ‏ها، مهم‏ترین صورت‏های تحولات فرهنگی در آینده، شیوه‏ها و رویکردهای مختلف برای آسیب‏شناسی فرهنگی، مسیر تحولات در علوم و فناوری و تأثیر آن در فرهنگ، آیندۀ مناسبات فرهنگ جهانی و فرهنگ‌های ملی ـ منطقه‏ای، رفتار فرهنگ‏های مختلف در مقابل فرایندهای جهانی شدن، امکان و میزان تأثیر اندیشه‏های میان‏فرهنگی در آیندۀ مناسبات فرهنگی)

 ج) زبان، ادبیات و هنر (تصور آینده در حوزۀ ادبیات و هنر، تصویر انسان آینده در ادبیات و هنر،  زبان و آیندۀ فرهنگ‏ها، کارکرد ادبیات و هنر در عرضۀ الگوهایی برای آیندۀ فرهنگ، آیندۀ تکثر زبان‏ها، ترجمه به‌مثابۀ مسئله‏‏ای میان‏فرهنگی)

 د) جامعه، سیاست و اقتصاد (آینده‏پژوهی در مطالعات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، آیندۀ مناسبات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، آیندۀ نهادهای بین‏المللی نسبت قدرت و فرهنگ و نابرابری، جهانی شدن اقتصاد و سیاست و تأثیر آن در فرهنگ، توسعه و آیندۀ فرهنگ‏ها، نسبت توسعه و فرهنگ در آینده، آیندۀ تجاری شدن فرهنگ، نقش فرهنگ در عقب‏ماندگی یا پیشرفت جوامع، توسعه‏نیافتگی به‏عنوان وضعیتی فرهنگی)

ه‍) ارتباطات و رسانه (تحولات در روش‏های ارتباطی و رسانه‌‏ها، آیندۀ تکنیک‏های ارتباطی و نقش آن در مناسبات فرهنگی، فرهنگ و اجتماعی شدن در عرصۀ مجازی)

 و) «اخلاق» و «تعلیم و تربیت» (دگرگونی ارزش‏ها و آیندۀ فرهنگ، نظام‏های اخلاقی و آیندۀ اخلاق فردی و جمعی، اصول و روش‌ها و غایات تعلیم و تربیت در آینده، سناریوهای محتمل برای اخلاق در فرهنگ آینده)

 ز) آیندۀ فرهنگ ایرانی (تصویر آینده در فرهنگ ایرانی، آیندۀ عناصر و مقومات فرهنگ ایرانی، امکان‏های پیشروی فرهنگ ایرانی، آیندۀ نسبت فرهنگ ایرانی با فرهنگ جهانی).

علاقه‌مندان به شرکت در این همایش باید سابقۀ تألیف کتاب یا مقاله در مجلات معتبر، در موضوعات مرتبط با همایش (آن هم با نام تنها یک مؤلف) را داشته باشند. مقالات ارسالی در صورت پذیرش در سه گروه تقسیم می‌شود: 1.چاپ خلاصۀ مقاله، 2.  چاپ خلاصه و اصل مقاله، 3. چاپ خلاصه و اصل مقاله و قرائت در همایش. مقالات همایش به سه زبان فارسی و انگلیسی و آلمانی خواهد بود.

 مهلت ارسال چکیدۀ مقالات تا سی‌ام آذرماه و اصل مقالات تا سی‌ام دی‌ماه 1393 است. تاریخ برگزاری همایش در روزهای 29 و 30 اردیبهشت‌ماه 1394 خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند خلاصۀ مقالۀ خود را (حداکثر 400 کلمه) همراه با شرح حال علمی، به یکی از راه‌های زیر به دبیرخانۀ همایش ارسال کنند:

www.interculturalstudies.ir  بارگذاری مقاله در وبگاه

رسال به پیام‌نگار  culturefuture2015@gmail.com

نشانی دبیرخانۀ همایش: تهران، بزرگراه چمران، پل مدیریت، خیابان علامه طباطبایی جنوبی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612