کد خبر:18582
پ
photo5850245937262342070

ضرورت توجه به چهره‌های فرهنگی

رسانه‌ها و مجامع علمی باید بکوشند تا مردم با استوانه‌های فرهنگی کشور بیشتر آشنا شوند تا منزلت آنها را پاس دارند.

میراث مکتوب- دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در یادداشتی با اشاره به درگذشت دکتر طهمورث ساجدی، استاد دانشگاه تهران، درگذشت جمشید مشایخی، هنرمند تأثیرگذار سینما و سیل اخیر، بر ضرورت شناساندن شدن استوانه‌های فرهنگی به مردم توسط رسانه‌ها و مجامع علمی تأکید کرد. یادداشت ایشان را در ادامه می‌خوانید:

سال 98 را با شنیدن خبر درگذشت ناگهانی دوست دانشمندم دکتر طهمورث ساجدی، استاد دانشگاه تهران، آغاز کردیم و تعطیلات نوروز را با اخبار سیل ویرانگر در شیراز و آق قلا و پل دختر سپری کردیم و سیزده را با خبر فوت هنرمند دوست داشتنی سینما پشت سر گذاشتیم. خبر درگذشت دکتر ساجدی را از زیرنویس BBC خواندیم و اخبار سیل و تصاویر لحظه به لحظه رخدادهای تلخ سیل را از فضاهای حقیقی و مجازی دنبال کردیم و موج پیام‌های تسلیت درگذشت استاد جمشید مشایخی را، از رئیس جمهور گرفته تا اغلب مردم، در اینستاگرام و …. دیدیم و شنیدیم.
کاش اهل فرهنگ از چنان جایگاهی برخوردار می‌بودند که بیشتر مورد توجه و احترام مسئولان و رسانه ملی و مطبوعات قرار می‌گرفتند.
مرحوم دکترساجدی روز آخر سال، روز پایان عمرش بود. بیش از 150 مقاله به زبان فارسی و فرانسه نوشت. مستشرقان و ایران‌شناسان را خوب می‌شناخت و سره را از ناسره تشخیص می‌داد. تخصصش ایران‌شناسی در فرانسه بود و کوشش‌های اروپاییان در زمینه‌های علمی را از همه بیشتر محک زده بود و می‌شناخت اما خود او ناشناس و غریبانه درگذشت و روز اول سال در گلزار شهدای بندرانزلی که زادگاهش بود، به خاک سپرده شد.
البته مردم هنردوست ایران همیشه قدر هنرمندان خدوم و زحمتکش را بیش از استادان و پژوهشگران می‌دانسته‌اند، چون حرف دل مردم، بر زبان اهل هنر جاری می‌شود و آمال و آلام مردم در گفتار و بازیگری هنرمند متجلی می‌شده است، اما رسانه‌ها و مجامع علمی باید بکوشند تا مردم با استوانه‌های فرهنگی کشور بیشتر آشنا شوند تا منزلت آنها را پاس دارند و از آثار علمی آنها بهتر بهره بگیرند.
اگر چه خبر مرگ زودهنگام دکترساجدی را دیر با خبرشدیم، اما هر طور بود چند روز بعد، خودم را به انزلی رساندم و بر سر آرامگاه او گریستم و به برادر و خواهران داغدارش تسلیت گفتم و همان دم چهره متبسم و صدای آرام او را با لهجه شیرین گیلکی‌اش در دل به یاد آوردم و خاطرات دیدارهای ماهانه با او را زنده کردم و تصمیم گرفتم با همکاری دوستان او، مجلس یادبودی برایش برگزار کنیم. روح او و استاد جمشید مشایخی و درگذشتگان سیل اخیر، مشمول مغفرت و رحمت الهی باد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612