کد خبر:16306
پ
D8AAD982DB8C20D8B2D8A7D8AFD98720D8A7D986D8B5D8A7D8B1DB8C202

شهرام تقی زاده انصاری درگذشت

شهرام تقی‌زاده انصاری، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزۀ فلسفه، فیزیک و تاریخ علم در اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن 76 سالگی در گذشت.

میراث مکتوب- شهرام تقی‌زاده انصاری، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزۀ فلسفه، فیزیک و تاریخ علم و از شاگردان با سابقه علامه محمدتقی جعفری در اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن 76 سالگی در گذشت.

این پژوهشگر فقید در سال 1324 شمسی در نظنز متولد شد و پس از اخذ دیپلم ریاضی و پایان تحصیلات دورۀ کارشناسی فیزیک در دانشگاه تهران برای ادامۀ تحصیل در رشته فیزیک و فلسفه به آلمان رفت.

او بعد از بازگشت به ايران فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود را در حوزه‌های فيزيك و فلسفه، تاريخ علم در اسلام، اسلام‌شناسی در آلمان، علم و دين و فلسفه علم ادامه داد و در این مسیر با نهادهای مختلف علمی و فرهنگی کشور از جمله مؤسسۀ تدوین و نشر آثار علامه جعفری، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، دائرة المعارف تشيّع و بنیاد ایران‌شناسی همکاری داشت.

مرحوم تقی‌زاده انصاری با مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب نیز سال‌ها در ترجمۀ مقالات از زبان آلمانی به فارسی همکاری کرد.

ترجمه، تحقیق و پژوهش‌های مختلف دربارۀ آثار و افکار علامه محمدتقی جعفری، جستارهایی در فلسفه غرب، انیشتین و مذهب، حافظ و گوته، فروریختن بنای علم؛ نگاهی به اندیشه‌های توماس کوهن، سهم ایران در علوم قرون وسطی، مجموعۀ دوجلدی نگاهی به نطنز، ترجمۀ «بسم الله الرحمن الرحيم» اثر آن‌ماری شيمل از جمله آثار مرحوم تقی‌زاده انصاری است.

انصاری همچنین نويسنده 50 مدخل در دائرة المعارف‌ها و مؤلف و مترجم بیش از100  عنوان مقاله در حوزه‌های اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و تاریخ علم است.

مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب درگذشت شهرام تقی زاده انصاری را به خانوادۀ محترم ایشان و جامعۀ علمی و فرهنگی کشور تسلیت می‌گوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612