کد خبر:14074
پ
WhatsApp20Image202020-02-1420at2010.27.03

شب شیخ آقابزرگ تهرانی

شب شیخ آقابزرگ تهرانی با همکاری مجلۀ بخارا و مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- شب شیخ آقا بزرگ تهرانی با همکاری مجلۀ بخارا و مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

شیخ آقا بزرگ تهرانی، عالم و دانشمند بزرگ جهان اسلام و تشییع در شب یازدهم ربیع‌الاول 1293 ق. در محلۀ پامنار تهران به دنیا آمد. در سنین ابتدای جوانی برای ادامه تحصیل به حوزۀ علمیه نجف رفت. در سال 1329 ق. پس از درگذشت آخوند خراسانی به کاظمین و سپس در همان سال به سامرا کوچید و تا سال 1354 ق. در این شهر زندگی کرد. سال 54 به نجف رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند و در دوازدهم اسفند 1348 ش. درگذشت. پیکر وی، بر پایۀ وصیتش، در کتابخانه‌اش در نجف به خاک سپرده شد.

فقه، حدیث، تراجم و کتابشناسی، چهار رشته تخصصی ایشان بود. بیش از 30 عنوان کتاب از آقا بزرگ تهرانی باقی ماند که شامل هفتاد جلد می‌شود. «طبقات اعلام الشیعه» (11 جلد)، «الذریعه الی تصانیف الشیعه» (29 جلد) که دربرگیرندۀ 12 هزار صفحۀ وزیری است و در آن بیش از 55 هزار اثر شیعه معرفی شده است.

اکنون بیش از صد سال از نگارش اثر بی‌مانند شیخ آقا بزرگ تهرانی می‌گذرد. فرهنگ مکتوب شیعه وامدار این کتاب و نویسنده‌اش است و بدرستی می‌توان گفت او آغازگر تألیف دایرة المعارف در جهان شیعه است.

در «شب شیخ آقا بزرگ تهرانی» سخنرانان: سید کاظم موسوی بجنوردی، سید عبدالله انوار، محمدعلی مهدوی‌راد، رسول جعفریان، احمد پاکتچی، سید محمدمنصور طباطبایی و علی دهباشی دربارۀ وجوه سترگ و ماندگار آثار زنده‌یاد شیخ آقابزرگ تهرانی سخنرانی خواهند کرد و فیلم مستندی به کارگردانی عبدالعلی حسینیون دربارۀ زندگی و آثار آقابزرگ تهرانی به نمایش در می‌آید.

این مراسم در ساعت پنج بعد از ظهر شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

نشانی: تهران، نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه راه آجودانیه، شماره 210، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612