کد خبر:40831
پ
1354813

«شاهنامه نثر» منتشر شد

«شاهنامه نثر» (تاریخ دلگشا) به نویسندگی توکل بیک راهی بازار نشر شد.

میراث مکتوب- این کتاب که به قلم توکل بیک و تصحیح احیا محمدآقازاده منتشر شده، پلی برای آشنایی بیشتر و بهتر با شاهنامه منظوم، اثر عظیم و جاودانه حکیم فردوسی است. «شاهنامه نثر» سعی کرده به طریق اجمال و سهل و گزیده، شاهنامه را در اختیار عموم قرار دهد تا هر شخصی و در هر مقامی که هست، تصویری کلی از شاهنامه فردوسی و ابعاد و حوادث پرفراز و نشیب آن داشته باشد.

به گفته مصحح بعضی از حکایات و داستان‌های جانبی شاهنامه فردوسی در «شاهنامه نثر» حذف شده اما این حذف لطمه‌ای به روند حکایات وارد نکرده است. بعضی از ابیات هم که می‌تواند لب کلام فردوسی و انگیزه او در بیان این حوادث و حکایات عبرت‌آموز باشد، در کتاب آورده نشده اما گزیده‌های اشعار و بیان نثر شاهنامه منثور بسیار سنجیده، موجز و بجاست.

در باب اهمیت کتاب «شاهنامه نثر» می‌توان به تصحیح غلط‌های املایی نسخه اصلی شاهنامه اشاره کرد که با وجود تمام محاسن و زیبایی و سبک خاص، غلط‌هایی ناشی از سبک بیانی نویسنده یا خطای کاتب در خواندن و نوشتن متن دارد.

تغییر رسم‌الخط، تصحیح کلمات غلط، تصحیح اسامی، افزودن کلماتی در گیومه، تصحیح جملات، حذف بعضی از کلمات و حروف و تصحیح ابیات از نظر وزن و قافیه از جمله تصحیحاتی که احیا محمدآقازاده بر روی شاهنامه داشته در این کتاب گنجانده است.

این کتاب که پیش از این با نام «تاریخ دلگشا» در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده، با عنوان جدید «شاهنامه نثر» در ۳۰۶ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و با قیمت ۲۷۵ هزار تومان در بازار نشر موجود است.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612