کد خبر:12867
پ
IMG_20190519_115206

سی‌مين شماره مشاهير كتابشناسی معاصر ايران

سی‌مين شماره از مجموعه مشاهير كتابشناسی معاصر ايران به «احمد منزوی» اختصاص یافت.

میراث مکتوب- سی‌مين شماره از مجموعه مشاهير كتابشناسی معاصر ايران كه به كوشش علی صادق‌زاده وايقان و از سوی خانۀ كتاب منتشر شده است به «احمد منزوی» اختصاص دارد.

احمد منزوی كه در سال 1301 در سامرا متولد شد فرزند كتابشناس قهار جهان تشيع شيخ آقا بزرگ طهرانی است. وی معلم، فهرستنگار، ايرانشناس، مترجم، مصحح، محقق و عضو هيئت علمی مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامی بود.

از منزوي تا كنون بيش از 77 جلد كتاب در تصحيح و تحقيق متون، فهرست نسخه‌های خطی و عكسی ايران،‌ پاكستان و هندوستان، فهرستواره كتاب‌های فارسی و حدود 50 مقاله و مصاحبه چاپ شده است. وی در سال 1394 در تهران درگذشت.

فهرست شماره 30 مشاهير كتابشناسی معاصر ايران به اين قرار است: مقدمه، از تولد تا كتابشناسی، ويژگی‌های اخلاقی و علمی، حيات كتابشناسانه، پس از كتاب‌شناسی، آثار و پی‌نوشت.

در بخشی از كتاب زيرعنوان توجه خاص استاد به زبان فارسی به نقل از ناصر گلباز آمده: توجه استاد به نسخه‌های خطی فارسی با اينكه انتقادات زيادی را متوجه ايشان كرده، ولی هميشه پاسخ محكمی برای منتقدان بوده كه وقتی زمان محدودی برای پرداختن به انبوهی از نسخه‌های خطي داريم، اولويت اول با نسخه‌های خطی فارسي است. در نگارش فهرست‌های نسخه‌های خطی هم با استفاده از معادل فارسی كلمات به جای كلمات عربی، عشق و علاقه خود به زبان فارسی و فرهنگ اين مرزوبوم را در عمل نشان داده است. (ص10)

وی همچنين در خصوص شيوه فهرست‌نويسی خود گفته است: من،‌ نه از گروه محققان وسواسی و منزه‌طلب «مكتب دقت» هستم، كه ماه‌ها و سال‌ها كتاب نادر را در ميز كارم نگاه دارم و در حول و حوش آن، بی آن‌كه نشانه‌ای از رساله در اختيار استادان و افكار عمومی اهل كتاب قرار دهم، جويای اطلاعات «دقيق» گردم و نه اهل مكتب فهرست‌نويسی به شيوۀ «نامگو». من طرفدار فهرست‌نويسی به شيوۀ تفصيلی – تحقيقی هستم؛ ولي نه «بطنی»، و نه آسان‌گيرانه. (ص18)

اين كتاب در سال 1398 و در 48 صفحه از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612