کد خبر:41676
پ
4784287-2

سومین شماره دوفصلنامه «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی» منتشر شد

به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری انجمن ایرانی تاریخ اسلام، سومین شماره دوفصلنامه «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی» منتشر شد.

میراث مکتوب- این پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی زیر نظر ابوالفضل حسن‌آبادی، حبیب‌الله عظیمی و حمیده شهیدی که به ترتیب مدیر مسئولی، سردبیری و مدیریت داخلی آن را برعهده دارند، با 10 مقاله، منتشر شده است.

عناوین این مقالات شامل «بررسی تحلیلی آثار حزین لاهیجی بر اساس نمونه‌های موجود در مرکز نسخ خطی»، «بررسی جنبه‌های کارآمدی روش کاتالوگ‌نویسی آثار فرهنگی (CCO)، مطالعه موردی: کاتالوگ‌نویسی دو نگاره از عجایب المخلوقات قزوینی» و «بررسی نفایس نسخ خطی اهدایی نادرشاه به کتابخانه آستان قدس رضوی»، است.

از دیگر مقالات سومین شماره دوفصلنامه پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی می‌توان به عناوین «توصیف و تحلیل نسخ خطی علوم پایه در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با رویکرد کتاب‌سنجی»، «معرفی، بازشناخت و ضرورت تصحیح نسخه خطی دیوان نظمی بهبهانی» و «معرفی قدیمی‌ترین استنساخ نسخه تاریخ‌دارِ غیرموجود کتاب منسوب به سلیم بن قیس»، اشاره کرد.

همچنین مقالاتی با عناوین «معرفی و تحلیل ترقیمه‌های نسخ چاپ سنگی در عصر ناصری با موضوع ادبیات حماسی و مذهبی موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی» و «نسخه‌شناسی و متن‌شناسی نسخه تازه‌یاب از وندیداد موجود در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی»، در این دوفصلنامه قابل بررسی است.

«نسخه‌های خطی تحفه عباسیه: اثری انتقادی در نجوم و جایگاه علمی آن» و «ویژگی‌های سبکی و هنرهای بلاغی ترجمه الخواص (تفسیر و ترجمه‌ای خاص در قرن دهم هجری قمری)»، نیز از عناوین دیگر مقالات این نشریه به‌شمار می‌آید.

علاقه‌مندان برای دریافت سومین شماره دوفصلنامه پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی می‌توانند به سامانه الکترونیکی آن به نشانی: https://manuscripts.aqr-libjournal.ir، مراجعه کنند.

گفتنی است، با توجه به اهمیت احیای میراث مکتوب، از تمامی دانشگاهیان و پژوهشگران داخلی و خارجی دعوت می‌شود تا مقالات علمی – پژوهشی خود را در زمینه‌های نسخه‌شناسی، نسخه‌پژوهی و تصحیح انتقادی متون، به سامانه این نشریه که سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، صاحب امتیاز آن است، ارسال کنند.

پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612