کد خبر:14136
پ
فاقد تصویر شاخص

سهیل زکّار، محقق سوری تاریخ اسلام، درگذشت

دکتر سهیل زکّار، محقق سوری پرکار در زمینۀ تاریخ اسلام و استاد زبان و ادبیات فارسی، درگذشت.

میراث مکتوب- وزارت فرهنگ سوریه درگذشت این محقق 84 ساله و پژوهشگر پرکار در تاریخ اسلام را اعلام کرد.

زکّار، نویسنده، مورخ و محقق سوری و استاد زبان و ادبیات فارسی در سال 1936 در شهر حماه سوریه به دنیا آمد. پدرش به تجارت مشغول بود، با تسلط فرانسه بر سوریه اوضاع مالی پدرش رو به وخامت گذاشت او مجبور شد برای کار و همکاری با خانواده در تامین معاش مدرسه را ترک کند.

وی هرگز مطالعه را کنار نگذاشت بلکه در زمینه انواع مختلف کتب تاریخی، قوم‌گرایی و هستی‌گرایی به مطالعه پرداخت. در سال 1952 مطالعات در مورد گواهی تاریخ انجام داد و سپس به عنوان معلم درحومه حماه مشغول به کار شد.

زکّار در سال 1963 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به تدریس تاریخ پرداخت. پس از مدتى براى ادامه تحصیلات به انگلیس رفت و در آن‌جا با مستشرق معروف، برنارد لوییس آشنا شد و با او همکارى کرد. پس از تکمیل تحصیلات به کشور خود بازگشت و در آن‌جا با همکارى شاگردانش، در سال1991م کتاب بزرگ «الموسوعة الشاملة فى الحروب الصلیبیة» در 50 جلد را به رشته تحریر درآورد.

برخی از آثار تالیفی و تصحیحی او عبارتند از:
   
الموسوعة الشاملة في تاريخ الحروب الصليبية ( 50 مجلد)
    مدخل إلى تاريخ الحرب الصليبية
    ماني والمانوية
    مختارات من كتابات المؤرخين العرب
    إمارة حلب في القرن الحادي عشر الميلادي
    الاعلام والتبيين في طروح الفرنج الملاعين، تحقيق
    الانحياز، ترجمة
    أخبار القرامطة، تحقيق
    تاريخ العرب والإسلام
    تاريخ يهود الخزر
    الحشيشية: الاغتيال الطقوسي عند الإسماعيلية النزارية
    طبقات خليفة بن خياط
جمل من انساب الاشراف للبلاذری

 

تاريخ دمشق یکی از کتاب‌های ارزشمند زکّار است که در دو مجلد و به زبان عربى نوشته شده است. زكار در اين اثر تاريخ دمشق را از سال 448 تا 692ق از سه منبع مهم تاريخى گردآورى كرده است. يكى از منابع تاريخ دمشق ابن‌قلانسى است كه جداگانه كتاب‌شناسى شده است.

كتاب در دو جزء تدوين شده است. جزء اول مشتمل بر تاريخ دمشق ابن‌قلانسى و تكمله تاريخ دمشق نوشته سبط ابن‌جوزى است. در جزء دوم نيز ذيل مرآه‌الزمان قطب‌الدين يونينى كه به لحاظ تاريخى تكمله جزء اول است، آمده است.

نويسنده در اين اثر به شيوه ابن قلانسى كه كتابش را «ذيل مذيل» كتاب ديگرى قرار داده رفتار كرده و دو اثر ديگر را به عنوان تكمله در يك مجموعه گرد آورده است. ابن‌قلانسى شاهد حوادث جنگ‌هاى صليبى اول و دوم بوده است.

پس از او شمس‌الدين يوسف سبط ابن‌جوزى (582 -654ق) شاهد حوادث پس از وفات صلاح‌الدين تا حمله صليبى ششم بوده است. بعد از وفات سبط ابن‌جوزى، قطب‌الدين يونينى (640- 726ق) شاهد جنگ مغول و تأسيس سلطنت مماليك بوده است. سبط ابن‌جوزى اگرچه اصالتا عراقى است؛ اما در شام رشد يافته و درگذشته است. يونينى نيز مانند او اگر چه از يونين از توابع بعلبك بوده، اما بعلبك غالبا تابع دمشق بوده است.

مجموعه مهمی از برنامه‌های تاریخی او [برنامج حـقـائق التاريخ] با حضور محققان تاریخ اسلام از شبکه الکوثر پخش شده است.

منبع: ایبنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612