کد خبر:12668
پ
index_12

سه‌گانه موسیقی دکتر اکبر ایرانی منتشر شد

سه کتاب «موسیقی و اندیشه‌ها»، «نقد خنیاگری» و «دیدگاه پنجم» تالیف دکتر اکبر ایرانی قمی از سوی سوره مهر منتشر شد.

میراث مکتوب- سه کتاب «موسیقی و اندیشه‌ها»، «نقد خنیاگری» و «دیدگاه پنجم» تالیف دکتر اکبر ایرانی قمی با ویراستاری و طرح جلد جدید از سوی سوره مهر منتشر شد.

کتاب «موسیقی و اندیشه‌ها» تحقیقی است بر پنج رساله فقهی که از میان ده‌ها رساله فقهی دیگر انتخاب شده است.

در این کتاب موسیقی در آغاز دورۀ اسلامی با توجه به پیشینۀ هنر در عصر جاهلی و نوع برخورد و مواجهۀ اسلام با پدیدۀ جاهلی و بررسی تاریخی آیات و احادیث پیامبر اسلام(ص) مورد پژوهش قرار گرفته و نشان داده شده که در صدر اسلام موسیقی اساساً در یک فضای سیاسی مورد بهره‌برداری مشرکان قرار می‌گرفت. در آن فضا موسیقی ابزاری بوده برای ایجاد مانع بر سر راه ایمان آوردن مردم به دین اسلام و مواجهۀ به موقع پیامبر اعظم با آنان موجب شد که آنان به اهداف خود نرسند.

دکتر ایرانی در دو کتاب «نقد خنیاگری؛ هشت گفتار پیرامون حقیقت موسیقی غنایی» و «دیدگاه پنجم؛ بررسی مبانی موسیقی از دیدگاه‌های فقهی، عرفانی، فلسفی و مقامی»، تاریخ موسیقی را از پیش از دوره جاهلیت تا اوائل عباسیان مورد بررسی قرار داده و دیدگاه‌های مختلف درباره سماع در تصوف و عرفان را شرح داده است. او به نظرات فلاسفه اشاراتی کرده و نظرات فقهی و کتاب‌هایی را که در این زمینه نوشته شده را بررسی و نقد کرده است.

برای دریافت نسخه چاپی «موسیقی و اندیشه‌ها» اینجا کلیک کنید.

برای دریافت نسخه چاپی «نقد خنیاگری» اینجا کلیک کنید.

برای دریافت نسخه چاپی «دیدگاه پنجم» اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612