کد خبر:8979
پ
SALIMOSALMA

سلیم و سلمی؛ منظومه ای به پیروی از لیلی و مجنون نظامی

سلیم و سلمی (منظومۀ غنایی) سرودۀ مفتون دنبلی با مقدمه و تصحیح دکتر احمدرضا یلمه ها منتشر شد.

میراث مکتوب – سلیم و سلمی (منظومۀ غنایی) سرودۀ مفتون دنبلی با مقدمه و تصحیح دکتر احمدرضا یلمه ها منتشر شد.  

منظومه های بزمی و عاشقانه، یکی از گنجینه های گرانبهای ادب فارسی است. این منظومه ها حاصل تخیل آزاد شاعرانی است که با بهره گیری از قصه های قدیمی، داستان های عامیانه، قصص اقوام و ملل دیگر و سایر منابع به آفرینش این آثار دست زده اند. درونمایۀ اصلی منظومه های غنایی و عاشقانه عشق و محبت است. البته این بدان معنی نیست دیگر عواطف انسانی، مسائل اخلاقی و اجتماعی، آداب و رسوم و شیوه های رفتار نوع انسانی در آنها مجال حضور نیابد. حضور چشمگیر شیوه های رفتاری نوع انسانی در آنها مجال حضور نیابد. یکی از منظومه های غنایی ناشناخته، منظومۀ سلیم و سلمی است. این منظومه، سرودۀ عبدالرزاق بیگ دنبلی متخلص به مفتون از شاعران و نویسندگان قرن سیزدهم هجری قمری است. سلیم و سلمی در بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف (مقصور) در بیان عشق کامیاب سلیم و سلمی به پیروی از لیلی و مجنون نظامی، نزدیک به 800 بیت به رشتۀ نظم کشیده شده است.

تنها نسخۀ این اثر دست نوشته ای است که به خط نستعلیق پخته کتابت گردیده و در کتابخانۀ ملی تبریز به شمارۀ 2816 حفظ و نگهداری می شود. از آنجا که این اثر تاکنون چاپ نشده است، چاپ علمی و منقح آن می تواند مورد استفادۀ پژوهشگران و ادب دوستان قرار گیرد.

مصحح در ابتدای کتاب با نگاهی کوتاه به سیر منظومه های غنایی، مقدمه ای در شرح احوال شاعر و آثار او نوشته است.

سپس برای فایدۀ بیشتر ، خلاصه ای از داستان به صورت نثر، همراه با تحلیل ساختاری و محتوایی اثر ارائه گردیده. پس از ارائۀ متن منظوم سلیم و سلمی، نمایه ای از اعلام اشخاص و مکانها و ترکیبات و کنایات و نیز منابع و مآخذ مورد استفاده بیان گردیده است.

مفتون دنبلی، سلیم و سلمی، مقدمه و تصحیح: احمدرضا یلمه ها، تهران، فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم، 126 صفحه، شمارگان: 550، بها: 120000 ریال، 1395.  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612