کد خبر:18595
پ
WhatsApp20Image202019-09-0320at2011.02.57

زیارت‌های فرهنگی، یادها و خاطرات (2)

دکتر ایرانی در دومین شماره از یادداشت‌های زیارت‌های فرهنگی به ملاقاتش با استاد شفیعی کدکنی و استاد احسان اشراقی پرداخته است.

میراث مکتوب- دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در مجموعه یادداشت‌هایی به ارائۀ گزارش ملاقات‌های فرهنگی اخیر خود و ذکر احوال اساتید و چهره‌های فرهنگی پرداخته است. در ادامه دومین شماره از این یادداشت‌ها را می‌خوانید.  

صبح عید سعید غدیر به زیارت استاد دکتر شفیعی کدکنی رفتم. جمعی از دوستان از جمله احمد جلالی، سفیر ایران در یونسکو، هم حضور داشتند. سخن بر سر گرانی کاغذ بود و تبعات آن و این که باید کتاب ارزان به دست مردم برسد. فرمایش استاد این بود که در این روزگار که کتابخوانی و مطالعه و تحقیق و تتبع کاهش یافته، دیگر جامعه امثال ویتگنشتاین و بدیع الزمان فروزانفر را به خود نخواهد دید. بنده هم ضمن تأیید فرمایش استاد، توضیحاتی در مورد رویکرد نسل جدید به مطالعه و بهره‌گیری از امکانات عصر انفجار اطلاعات و دسترسی به منابع برخط (آن‌لاین) ارزان و گاه رایگان دادم که در این دهکدۀ جهانی به آسانی تصاویر (پی دی اف) کتب و مقالات بی فیلتر و مانعی، نقل و انتقال می‌شود، بسا این مسئله مفرّ و گریزگاهی شده است برای کتاب نخریدن. در ضمن اعتراضی هم کردم به قیمت‌گذاری‌های برخی ناشران که کتاب‌های عمومی مانند شاهنامه دوجلدی یا تذکرة الاولیای دو جلدی را 300 هزار تومان قیمت گذاشته و استدلال‌شان این است که چون خریدار دارد گردش اقتصادی ایجاد می‌کند و چرخ صنعت نشر می‌چرخد. برعکس عرف کتاب‌فروشان تاکنون چنین بوده است که این نوع کتاب‌ها که در شمارگان بالایی چاپ می‌شود و فروش خوبی دارد باید بهای ارزانتری داشته باشد یا برای دانشجویان تخفیف بیشتری در نظر گرفته شود.

الان یاد خاطره‌ای از کتابشناس برجسته و پژوهشگر متون فلسفی مرحوم شیخ عبدالله نورانی افتادم که پس از فوت‌شان آقا مصطفی، فرزند ارجمندشان، به مؤسسه تشریف آوردند و فرمودند ما از حق التصحیح کتاب‌های پدر چیزی طلب نمی‌کنیم و در قرارداد اضافه فرمایید که این وجوه به تخفیف کتاب‌های پدر منظور شود و این کتاب‌ها ارزانتر در اختیار طالبان علم قرار گیرد. خدایش بیامرزاد و به کسانی که این راه‌ها و اندیشه‌ها را ترویج می‌کنند، طول عمر با برکت و موفقیت بیشتر دهاد.

عصر روز عید سعید غدیر به زیارت استاد احسان اشراقی ـ که خدایش صحت و عافیت را به ایشان ارزانی کناد ـ رفتم. از این که خدمت ایشان رسیده‌ام بنده‌نوازی فرموده، اظهار لطف‌ها کردند. اخیراً کتاب افضل التواریخ بخش شاه طهماسب را به کوشش و تحقیق ایشان و همکاری آقای پیشنماززاده منتشر کردیم. در این دیدار به اختصار گزارشی از برنامۀ همایش حمدالله مستوفی، که با همکاری دانشگاه امام خمینی قزوین در اسفندماه سال جاری قصد برگزاری آن را داریم، محضرشان عرض کردم و فرزند مهربان و مؤدب ایشان امین عزیز هم مژده دادند که مقاله‌ای چاپ نشده از استاد دربارۀ حمدالله را تقدیم خواهد کرد و انشاءالله مجموعه مقالات استاد اشراقی هم برای همایش آماده و رونمایی خواهد شد. از خدای سبحان تندرستی و سلامتی این وجود نازنین را خواستاریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612