کد خبر:9789
پ
the_study_quran

رویکرد سنتی و حکمی دکتر نصر به قرآن

مقالۀ سید سلمان صفوی دربارۀ کتاب ترجمه و تفسیر قرآن سید حسین نصر.

  میراث مکتوب –  کتاب مطالعۀ قرآن: ترجمه و تفسیر به سرویراستاری پرفسور سید حسین نصر، استاد اسلام شناسی دانشگاه جورج واشنگتن با همکاری چهار مترجم و ویراستار، یک دستیار ویراستار و پانزده نویسنده به زبان انگلیسی در 1988 صفحه از سوی انتشارات هارپر در آمریکا در سال 2015 منتشر شد.

پرفسور نصر در مقدمۀ کتاب در باب اهمیت قرآن و نقش آن در ساختن فرهنگ و تمدن جهانی به طور عام و تمدن اسلامی به طور خاص مطالب ارزنده ای بیان کرده که حاوی بیان ابعاد معنوی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تعالیم قرآن حکیم است: «قرآن؛ بنیاد جمیع جوانب زندگی و تمدن اسلامی است. قرآن حقیقتی قدسی است که در همۀ زندگی مسلمانان، همراه راهشان است. هم وسیله ای برای تشخیص میان حقیقت و خطا، معیار قضاوت دربارۀ اعمال آنهاست و هم حافظه آنها و منبع فیض و آرامش است. هم داور آنهاست و دوست آنها. هم عشق به خدا و هم بیم از خدا. هر دو به روان آدمی تلقین می کند. قرآن برای مؤمنان، یک کتاب بی جان نیست، بلکه کلام زندۀ خداوند است. آیات، کلمات و حتی حروف آن موجودات زنده ای هستند که با مؤمنان سخن می گویند و به صورت رازآمیزی سخن آنان را نیز می شوند. این متن مقدس، همراه همیشگی مؤمنان از آغاز تا انجام زندگی و حتی در فراسوی زندگی زمینی در سفر به سوی حقیقتی است که قرآن از آن نازل شده است.»

ادامۀ این مقاله نوشتۀ سید سلمان صفوی که در مجله حکمت و معرفت شمارۀ 11 منتشر شده است اینجا و اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612