کد خبر:41543
پ
2675236

رونمایی از 2 اثر چاپ سنگی «تجلی سبزواری»

دو کتاب نفیس چاپ سنگی از آثار «تجلی سبزواری؛ شاعر و ادیب دوران مشروطه» موجود در گنجینه رضوی، در مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) سبزوار، رونمایی شد.

میراث مکتوب- مراسم رونمایی از کتاب‌های چاپ سنگی «تاریخ انقلاب خراسان» و «بنای مشروطیت» مرحوم تجلی سبزواری، به‌مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطه و به همت مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) سبزوار، با حضور جمعی از مسئولان این شهرستان، استادان و پژوهشگران حوزه تاریخ و علاقه‌مندان، در تالار رضوی این مجتمع برگزار شد.

در این مراسم، ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی از مرحوم تجلی سبزواری به‌عنوان یکی از شاعران برجسته دوران مشروطه نام برد و ضمن معرفی آثار وی، گفت: کتاب‌های تاریخ انقلاب خراسان و بنای مشروطیت، از جمله منابع ارزشمند دوره مشروطه و اواخر دوره قاجاریه، است.

همچنین در این مراسم، محمدرضا فاضل هاشمی، کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی به شرح زندگی تجلی سبزواری پرداخت.

در ادامه، علی جانفزا، رئیس مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) سبزوار از راه‌اندازی واحد تاریخ در این مجتمع در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همچنین جلسات تاریخ شفاهی با موضوع «تاریخ سبزوار» به‌طور منظم با حضور استادان مطرح در حوزه تاریخ، همراه با یک برنامه ویژه در هر فصل، در این مجتمع برگزار خواهد شد.

معرفی تجلی سبزواری
رجبعلی تجلی سبزواری، شاعر و ادیب سبزواری بود که ابتدا «مؤمن» تخلص می‌کرد، اما سپس تخلص «تجلی» را برای خود برگزید. وی مشروطه‌خواه بود و برای فرار از دست نیروهای حاکم سبزوار به مشهد گریخت.

از جمله آثار این شاعر سبزواری می‌توان به «ذم الاستبداد»، «انقلاب خراسان»، «تجددنامه»، «نیاز تجلی»، «ارمغان تجلی»، «طالب‌نامه تجلی» و «کنکاش‌نامه»، اشاره کرد.

هم‌زمان با برگزاری این مراسم، نمایشگاه کتابی نیز با محوریت موضوعی مشروطیت، تاریخ سبزوار و خراسان رضوی با نمایش کتاب‌های مرحوم تجلی سبزواری موجود در مخزن کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی و همچنین منابع چاپی موجود در کتابخانه امام رضا (ع) سبزوار، در این مجتمع برپا شد.

لازم به ذکر است، مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) سبزوار به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در دی ماه سال ۱۳۹۵ افتتاح شده است و در زیربنای3 هزار و 450 مترمربع، دارای کتابخانه و بخش‌های مختلف فرهنگی است.

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612