کد خبر:12702
پ
D986D985D8A7D98AD8B4DAAFD8A7D987204-s

رونمایی از دیوان سید حسن غزنوی

در نشستی در نمایشگاه کتاب تهران از «دیوان سید حسن غزنوی» با تصحیح دکتر عباس بگجانی رونمایی می‌شود

میراث مکتوب- کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشستی علمی در سرای اهل قلم این نمایشگاه برگزار خواهد کرد.

در این نشست از «دیوان سید حسن غزنوی» با تصحیح دکتر عباس بگجانی که توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده رونمایی شده و این اثر بررسی و نقد خواهد شد.  

این نشست ساعت 14 تا 15 دوشنبه نهم اردیبهشت‌ماه، با سخنرانی دکتر عباس بگجانی و دکتر امید سروری در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سالن جلال آل احمد برگزار می‌شود.

سیدحسن غزنوی مشهور به سیداشرف، از شاعران توانمند نیمۀ اول قرن ششم هجری است. او در شعر بیشتر از سبک امیر معزی، سنایی غزنوی، رشیدالدین وطواط، مسعود سعد سلمان و عمادی غزنوی پیروی می‌کرد. دیوان او شامل قصیده، غزل، ترجیع‌بند، ترکیب‌بند، قطعه و رباعی است.

حسن غزنوی در علوم حکمی از بهترین شاگردان محمد بن مسعود غزنوی، ادیب و ریاضی‌دان قرن ششم بود و جمال‌الدین اصفهانی نیز او را حکیم خوانده است.

مهارت او در فنون شعر و تسلط بر زبان‌های فارسی و عربی چنان بود جمال‌ادین اصفهانی او را در این زمینه با رشیدالدین وطواط و انوری در یک صف دانسته است.

قصیده معروف فخریه او برای شاعران بسیاری الهام‌بخش بوده و به گفته آزاد بلگرامی (متوفی 1200)  تا عصر او استقبال از فخریه حسن غزنوی ادامه داشته است.

دیوان سید حسن غزنوی نخستین بار در سال 1328ش به همت محمدتقی مدرس رضوی منتشر شده است، اما به سبب متأخر بودن نسخه‌ها و اغلاط و تصحیف‌های آنها، ابهامات و اشکالات فراوانی به متن چاپی راه یافته است. هم اکنون تصحیح جدیدی از این اثر به همت دکتر عباس بگجانی فراهم آمده که در نمایشگاه کتاب رونمایی و عرضه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612