کد خبر:41308
پ
4636-3

«رساله صناعیه» اثر میرابوالقاسم فندرسکی منتشر شد

«رساله صناعیه» اثر میرابوالقاسم فندرسکی، با مقدمه، حواشی و تصحیح علی اکبر شهابی، از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی روانه بازار نشر شد.

میراث مکتوب- «رساله صناعیه» اثر میرابوالقاسم فندرسکی؛ فیسلوف و حکیم نامدار عصر صفویه با مقدمه، حواشی و تصحیح علی اکبر شهابی، به همت معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سوی انتشارات انجمن روانه بازار نشر شد.

در بخشی از مقدمه محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بر این کتاب آمده است:
«فن، مهارت، شغل پیش

ه و مشغله از زمره مفاهیم و واژگانی به شمار می رود که حکیم نیکو سرشت ژرف اندیش آن عصر، ابوالقاسم میرفندرسکی در رساله گرانسنگ خود یعنی «رساله صناعیه» می کوشد تا با کنکاشی دقیق و عمیق، ضمن بازتعریف و دسته بندی مفهوم آن، کمر همت به احیاء و زنده سازی این مهم عصر خود بربندد. به یقین خوانندگان محترم این اثر هم نظر با نگارنده بر این باورند که چگونه میرفندرسکی با جد و جهد فراوان کوشیده است تا چنین موضوعی را با مباحثی از جنس حکمت و معرفت درآمیزد و صناعات بشری را در رابطه ای تنگاتنگ با فلسفه و امور ماورایی مورد باریک اندیشی قرار دهد. اکنون که نزدیک به ٨٦ سال از انتشار این اثر ارزشمند به دست اندیشمند توانا مرحوم علی اکبر شهابی می گذرد، مفتخریم با تجدید چاپ آن ضمن گرامیداشت مقام شامخ میر حکمت و اندیشه، میرفندرسکی ارجمند، سروده دلنشین وی چون:

چرخ با این اختران نغز و خوش زیباستی
صورتی در زیر دارد هر چه بر بالاستی
صورت زیرین اگر با نردبان معرفت
بررود بالا همی با اصل خود یکتاستی
این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری
گر ابونصر ستی وگر بوعلی سیناستی

که در گوش جان ما زمزمه می کند و از جهان خاکی بر عالم افلاکی رهنمون می سازد، گرامی بداریم تا بلکه از رهگذر آن، فرصتی را فراهم سازیم تا نسل جوان معلمان و دانش آموختگان حکمت و دوستداران زبان و ادب فارسی با مراجعه به آن، شیوه پژوهیدن، سیر و سلوک علمی و عملی این حکیم فرزانه را نصب العین خود قرار دهند و بدین منقبت، منزلت یابند تا خود، حکیم زمانه خویش شوند؛ بیاموزند، بیاموزانند و افتخار آفرین برای صنعت این مرز و بوم به معنای وسیع کلمه آن باشند.»
«رساله صناعیه» اثر میرابوالقاسم فندرسکی، با مقدمه، حواشی و تصحیح علی اکبر شهابی در شمارگان 200 نسخه و با قیمت 180 هزارتومان روانه بازار نشر شده است.
گفتنی است ابوالقاسم فِندِرسکی، معروف به میرفندرسکی (حدود۹۷۰-۱۰۵۰ق)، حکیم و دانشمند دوره صفوی و از استادان مکتب فلسفی اصفهان و از معاصران میرداماد و شیخ بهائی بود. وی در حکمت، فلسفه، هندسه، ریاضیات و کیمیا (شیمی) صاحب‌نظر و از سرامدان عصر خویش به شمار می رفت.

 

رساله صناعیه

منبع: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612