کد خبر:19255
پ
فاقد تصویر شاخص

رساله در معارف (احتمالاً عرفان نظری ـ فارسی)

از این اثر ناشناس ولی بسیار مهم که در سدۀ هفتم کتابت شده نسخه ای به شمارۀ 7342 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی موجود است که در فهرست آنجا (ج11، صص293-296) توصیف شده است…

میراث مکتوب- مرکز پژوهشی میراث مکتوب برای محقَّق ساختن اهداف بلندمدت علمی و پژوهشی خود، در نظر دارد در کنار معرفی نسخه های خطی ارزشمند برای تصحیح و چاپ، مجموعه ای از طرحهای پژوهشی را نیز معرفی کرده و در اختیار محققان و دانشجویان مستعد و علاقه مند قرار دهد.

[رساله در معارف]
(احتمالاً عرفان نظری ـ فارسی)

پدیدآور: ناشناخته
تاریخ نگارش: سدۀ 6 یا 7 هـ (به حدس استاد مهدی ولائی)
تاریخ کتابت: سدۀ 7 هـ
تعداد اوراق: نامعلوم (در مجموعه ای دارای 136برگ)

توضیح: از این اثر ناشناس ولی بسیار مهم که در سدۀ هفتم کتابت شده نسخه ای به شمارۀ 7342 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی موجود است که در فهرست آنجا (ج11، صص293-296) توصیف شده است. فهرستنگار کتابخانۀ آستان قدس در معرفی این رساله نوشته است: «مؤلف شناخته نشد. پنداشته شده که از مردمان اواخر سدۀ 6 و اوائل سدۀ 7 ه. ق. است. صفحه های اول و هم از اواسط فصل سوم افتاده. رساله مرتب بر ده فصل است. فصول موجود: حقیقت مرگ و احوال آن. حقیقت دردِ فراق. نصیحت و تنبیه. مراتب انسانی. حکمت مرگ و دلائل آن. حقیقت زیارت و تجلی ارواح. احوال خویش و حکایت دردِ عزاء.»
سرفصلهای ثبت شده از عرفانی بودن اثر حکایت می کند. تصویر صفحه ای از این نسخه و همین بخش مورد گفت و گو در پایان فهرست آستان قدس دیده می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612