کد خبر:21725
پ
D8A7D984D8A7D8AFD988D8A7D8B120D981DB8C20D8A7D984D985D988D8B3DB8CD982DB8C

«رساله در علم موسیقی»

مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) رساله در علم موسیقی (ترجمه الادوار فی الموسیقی) اثر عمادالدین یحیی بن‌احمد الکاشی را منتشر کرد.

میراث مکتوب- مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) رساله در علم موسیقی (ترجمه الادوار فی الموسیقی) اثر عمادالدین یحیی بن‌احمد الکاشی را، به تصحیح کاوه خورابه، منتشر کرد.

در پشت جلد این کتاب آمده است: بی‌شک، صفی‌الدین عبدالمؤمن بن‌یوسف بن‌فاخر الارموی البغدادی نقشی مانا و پایدار در تاریخ موسیقی سرزمین‌های دوره اسلامی، بالاخص ایران، دارد و بی‌مناسبت نخواهد بود که پیداییِ چون اویی را چونان مؤسس، بنیان‌گذار و نقطه عطفی بدانیم که به وساطت تألیف دو اثر گران‌قدرِ الادوار فی الموسیقی و الرساله الشرفیه فی النسب التألیفه مُهر و نشان خود را بر اخلاف خود تا به امروز، بر جبین طرب‌دوستان نغمه‌پرداز، بر جای گذاشته است.

رساله ادوار در نسخه‌های مختلف با نام‌هایی چون «الادوار و ایقاع»، «الادوار فی معرفه النغم و نسبت ابعاد و ادوار ایقاع»، «الادوار فی معرفته النغم و الاوتار»، «مختصر فی معرفه النغم»، «الادوار فی الموسیقی» نامیده شده است.

در اهمیت کتاب ادوار همین بس که بزرگان و دانشوران بعد از او اساس تدریس و شالوده تألیفات و تفاسیر خود را بر پایه این کتاب بنا نهاده‌اند. رساله حاضر را مترجم، به درخواست شیخ ابواسحاق اینجو، از عربی به پارسی، برگردانده است.

کتاب رساله در علم موسیقی (ترجمه الادوار فی الموسیقی) را مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) در 128 صفحه با شمارگان 500 نسخه منتشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب، به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره 1550، کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر، و یا برای خرید اینترنتی این کتاب، به نشانی https://matnpub.ir مراجعه کنند.

منبع: فرهنگستان هنر

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612